Gå till innehåll

Kalix's 120L Lido


kalix

Rekommenderade inlägg

Dom gula kirurgerna är härliga fiskar, skaffade en för ett par dagar sen och är lite stressad men det verkar släppa mer och mer, äter redan alger som finns på stenar och dom macro alger som växer, riktigt rolig fisk, helt klart en favorit från min sida!.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 93
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

hej!

yess, kör med kranvatten!

jo jag är rädd för det, har planer på ett större till vintern efter jag är hemkommen från indienresan.

enligt en viss handlare som håller till i göteborg-mölndal så kan jag lätt ha 20st fiskar i mitt kar, och fiskarna slutar att växa för att akvariet inte är så stort ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ange ett antal utan att ange vilken fisk det är känns lite luddigt...

Jag menar, hur långt är ett snöre? Hur stor är en boll? Ja, du förstår säkert.

Att de skulle sluta att växa har jag aldrig upplevt tyvärr, då skulle man kunna ha valhaj i ett RSM också! (Jo, lite extremfall, men ändå.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej alla!

Idag fick jag hem min MCE 600 skummare, den passar fint å allt men jag får den inte till att suga, man ser att den försöker dra upp vatten i insuget men orkar inte riktigt.

hur skall jag göra för att få igång den? den är köpt begagnad.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

nu efter ca två veckor med skummare så upplever jag ett klarare och renare vatten, samt att nästan alla alger försvunnit, behöver inte skrapa rutorna längre och sidorutorna är nästan helt rena.

vet inte om det bara beror på skummaren eller om fiskarna har betat av endel oxå?.

sanden är vitare oxå, mycke tack vare den fisken som rensar sanden.

bilderna är inte dom bästa och gör inte akveriet rättvist.

post-4666-14468920471412_thumb.jpg

post-4666-14468920471627_thumb.jpg

post-4666-1446892047182_thumb.jpg

post-4666-14468920472018_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

än så länge är de ingen fara, den ser större ut på bilderna än vad den är.

så klarar sig ett tag till.

ska fixa ett akvarium till jobbet efter jul så håller på att fundera lite på hur de ska gå till..

funderar iaf på ett juwel rio 400 liter. sedan vet jag inte om ja måste ha sump eller om de klarar sig utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

yess, kör med kranvatten!

jo jag är rädd för det, har planer på ett större till vintern efter jag är hemkommen från indienresan.

enligt en viss handlare som håller till i göteborg-mölndal så kan jag lätt ha 20st fiskar i mitt kar, och fiskarna slutar att växa för att akvariet inte är så stort ;)

20 fiskar låter absolut mycket, möjligen vill handlaren sälja fiskar? Enligt mitt tycke är det lagom nu, när de växt är det för litet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej alla!

nu var det ett tag sedan ja la upp något nytt, så här kommer lite kort.

allt funkar kanonbra verkar det som.

dock har på sista veckorna rätt många av mina sniglar dött.

jag vet inte om det är brist på mat? efter jag installerad skummaren så försvann ALLA alger på någon vecka. å nu är det soprent överallt.

Kan det vara att fiskarna är på dom? jag matar ca 2-3ggr per dag med formula 1 pellets och ibland något annat.

eller kan det vara för att jag slarvar med vattenbytena? sist jag bytte vatten va nog 1 månadsedan eller kanske mer.

eftersom allt funkar å ser jättefint ut så har jag inte brytt mig om de utan bara fyllt på de som dunstat.

Mvh

post-4666-14468920638651_thumb.jpg

post-4666-14468920638858_thumb.jpg

post-4666-1446892063905_thumb.jpg

post-4666-14468920639256_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej alla!

här kommer lite dagsfärska bilder på karet!

jag skall nu lämna det i en månad och endast ha grannen som kommer och matar varje eller varannan dag och fyller på vatten som dunstat

skall resa till indien i en månads tid.

hoppas på att det ser lika fint ut när jag kommer hem!

god jul och gott nytt år till alla!

själv ska ja fira nyår på stranden vid arabiska havet ;)

kanske kan nämna oxå att när jag kommit hem och allt har lugnat sig här hemma så har jag planer på att uppgradera till ett juwel rio 400L akvarie, vilket jag skulle behöva lite tips och ideer till vid senare tillfälle.

hade iaf tänkt köra utan sump och med den MCE600 skummaren som jag har idag, vilket jag hoppas kommer räcka?

post-4666-14468920856223_thumb.jpg

post-4666-1446892085642_thumb.jpg

post-4666-14468920856617_thumb.jpg

post-4666-14468920856894_thumb.jpg

post-4666-1446892085708_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Hej alla!

Akvariet står nu mera på jobbet, dock inga koraller i nu. hade en euphyllia som helt plötsligt drog ihop sig och dog.

jag har nu orginalbelysning på 2x24w rör.

jag skulle behöva tips på fina koraller som klara sig på den belysningen.

undrar även om det skulle funka men en till fisk av något slag?, tips på fisk om möjligt tack! :)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla!

Akvariet står nu mera på jobbet, dock inga koraller i nu. hade en euphyllia som helt plötsligt drog ihop sig och dog.

jag har nu orginalbelysning på 2x24w rör.

jag skulle behöva tips på fina koraller som klara sig på den belysningen.

undrar även om det skulle funka men en till fisk av något slag?, tips på fisk om möjligt tack! :)

Mvh

Hehe, först skulle du sälja det och nu ska du skaffa fler invånare? Jag är imponerad över att du vågade köpa "doris" för att vara nybörjare, enligt många akvarieböcker är denna fisken jättesvår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...