Gå till innehåll

Vilken montipora?


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Är ju lite nyfiken på den själv då jag fick en fragg av den, det jag kan säga om den är att den känns lite annorlunda mot digitata (som inte direkt säger emot den identifieringen ändå) inte bara p.g.a. växtsätt som är mycket kompaktare, med mycket grövre grenar (några cm skulle jag säga mot upp till 1cm på normal "digitata"), och precis som Niclas säger polyperna är mycket glesare än någon "digitata" som jag sett (som kanske inte säger så mkt men :P ) och att polyperna är rätt mycket större.

Jag tror att man kan misstolka storleken på fraggen om man inte sett den i verkligheten.

Men som sagt jag har ju inget ID på den men Montipora är ju ett av de artrikaste släktena och identifiering av art är oftast kräver en forskare och ett mikroskop så är det jag vågar kalla den för är digitataliknande Montipora (och inte helt säker på Montipora heller dock :P )

P.S. Vad rekommenderar ni för böcker för identifiering av SPS:er är det J.E.N. Vernons klassiker som gäller eller? D.S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytligt sett så ser den ju mer ut som M. confusa och liknande, den där "bulligheten" och att polyperna ligger så glest och djupt.

Digitata brukar väl dessutom ha polyper med tentakler på, medan den här har polyper som ser mer ut som trattar med släta kanter.

Därav min osäkerhet på om det är en digitata eller nåt annat. Å andra sidan har jag bara jämfört med reeflex och liveaquaria, så...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...