Trollsvans Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Det ser väldigt Montipora ut, men frågan är vilken?Korallen är rosa, med glest mellan sina djupt liggande kanelbruna polyper.Växtsättet verkar vara förgrenande, med rätt grova grenar. Citera
Ted Camenius Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Skulle tippa på att det är en Montipora digitata. Växtsättet kan variera från långa smala grenar till kortare knubbiga beroende på hur strömt den står och om den måste sträcka sig mot ljuset eller inte. Citera
Benighted Postat 3 november 2009 Postat 3 november 2009 Är ju lite nyfiken på den själv då jag fick en fragg av den, det jag kan säga om den är att den känns lite annorlunda mot digitata (som inte direkt säger emot den identifieringen ändå) inte bara p.g.a. växtsätt som är mycket kompaktare, med mycket grövre grenar (några cm skulle jag säga mot upp till 1cm på normal "digitata"), och precis som Niclas säger polyperna är mycket glesare än någon "digitata" som jag sett (som kanske inte säger så mkt men ) och att polyperna är rätt mycket större. Jag tror att man kan misstolka storleken på fraggen om man inte sett den i verkligheten.Men som sagt jag har ju inget ID på den men Montipora är ju ett av de artrikaste släktena och identifiering av art är oftast kräver en forskare och ett mikroskop så är det jag vågar kalla den för är digitataliknande Montipora (och inte helt säker på Montipora heller dock )P.S. Vad rekommenderar ni för böcker för identifiering av SPS:er är det J.E.N. Vernons klassiker som gäller eller? D.S. Citera
Trollsvans Postat 4 november 2009 Författare Postat 4 november 2009 Ytligt sett så ser den ju mer ut som M. confusa och liknande, den där "bulligheten" och att polyperna ligger så glest och djupt.Digitata brukar väl dessutom ha polyper med tentakler på, medan den här har polyper som ser mer ut som trattar med släta kanter.Därav min osäkerhet på om det är en digitata eller nåt annat. Å andra sidan har jag bara jämfört med reeflex och liveaquaria, så... Citera
DaTrucka Postat 4 november 2009 Postat 4 november 2009 Tror inte på digitata heller.Det finns ju som sagt 2001 sorter monti, att pricka helt rätt blir nog tufft. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.