Gå till innehåll

Hur påverkas ljusflödet när man höjer Mh-armaturen?


Henric

Rekommenderade inlägg

Förutsättningar:

Akvarium 70 cm djup

250w metallhalogen 30 cm från ytan.

Vid dessa förutsättningar ger lampan ett visst ljusflöde men hur mycket mindre ljus får jag på botten om jag höjer armaturen till 40 från ytan.

Vad jag är ute efter är en större spridningsvinkel.

Har någon testat med en ljusmätare?

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutsättningar:

Akvarium 70 cm djup

250w metallhalogen 30 cm från ytan.

Vid dessa förutsättningar ger lampan ett visst ljusflöde men hur mycket mindre ljus får jag på botten om jag höjer armaturen till 40 från ytan.

Vad jag är ute efter är en större spridningsvinkel.

Har någon testat med en ljusmätare?

//Henric

Spridningsvinkeln är ju densamma, men ytan du belyser blir större om du höjer armaturen. Ljusintensiteten blir då lägre eftersom samma mängd ljus (antalet fotoner) fördelas över en större yta. (Okunniga brukar ibland envist hävda att ljusintensiteten minskar med kvadraten på avståndet men de glömmer då att det endast gäller rundstrålande ljuskällor såsom solen, och det är inte din ramp).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar räkna med att den avtar proportionellt med avståndet. Det är en approximation eftersom det bygger på att ljuskällan är lika stor som det belysta området och det där med kvadraten på avståndet avser punktbelysning. Så för akvarier ligger man närmare det linjära än det kvadratiska förhållandet.

Bara en tumregel, sen måste man ju titta in i burken och se vad som händer med koraller när man flyttar belysning eller byter ljuskällor vilket ofta har större effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teoretiskt så skall ju ljuset som sagt avta med kvadraten på avståndet. Det är dock ren teori det och förutsätter bland annat punktformig ljuskälla som strålar lika åt alla håll. Så ser det ju inte ut i praktiken, många ljuskällor har är avlånga och reflektorer riktar strålningen. Med perfekt reflektor, typ laserljus, så skulle teoretiskt sett inte avståndet spela nån roll.

Praktiskt sett så har jag mätt på lysrör i terrariemiljö. Där går det att sätta upp en enkelt tumregel som faktiskt stämmer riktigt bra när man mäter; dubbla avståndet ger halva ljuset. I akvarier tillkommer ju komplikationer som ytans inverkan och att vattnet i sig stjäl en del ljus med ökat djup.

Men ändå, du vill ha nån slags siffra och om man då använder den enkla tumregeln och dessutom antar att det du vill belysa är sisådär 30 cm från botten, att avstånden alltså ökas från 70 till 80 cm från ljuskälla till mål så blir resultatet att intensiteten minskar till 85 - 90 % av det tidigare. Mycket grovt alltså men ändå nåt att begrunda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...