Alex_y Postat 2 december 2009 Författare Postat 2 december 2009 Misstänkte det. Vad har du bytt till för pump då istället? Kan man ta lös befintliga fläktar föresten och fixa några starkare istället?
Alex_y Postat 3 december 2009 Författare Postat 3 december 2009 Funderar på denna och fästa mot väggen och ner mot facket där skummaren och cirkulationspumpen sitter. Vad tror ni?http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-1070
Ocikatten Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 Funderar på denna och fästa mot väggen och ner mot facket där skummaren och cirkulationspumpen sitter. Vad tror ni?http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-1070Hade en sådan till mitt RSM130. Kylde bra men lät väldigt mycket.Köpte istället en sån här fast med bara två fläktar som var helt tyst och kylde ännu bättre.
Laggeman Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 Har man inga problem med att köra med en fläkt storlek större, så kan en sådan här med lämplig adapter funka bra. Klart mycket billigare också. Vill man köra med en liknande lösning som den som Martin länkade till så kan ett par av denna modellen fungera lika bra till ett klart lägre pris. Sen är det inte alla som vill ha DIY i/runt karet och då är en färdig lösning bättre så klart.
Ignörd Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 Funderar på denna och fästa mot väggen och ner mot facket där skummaren och cirkulationspumpen sitter. Vad tror ni?http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-1070Frågan är om det inte känns lättare att ta dator fläktar eller liknande, känns onödigt att göra locket svalt, bättre med vatten ytan.Har själv ett RSM 130d och än så länge har jag inga problem alls med värmen, ligger på ca 4grader över rumstemp. Dock har jag bara haft mitt kar sedan i lördags
Ted-m Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 Jag har inte haft några bekymmer med värmen på rsm130.Men jag bor i en gammal kåk och kom hem i natt efter jobbet till 16 grader inomhus Brrr.Jag skulle nog köra med datorfläktar eftersom dom är lite lättare att gömma.MVH.Ted
Alex_y Postat 3 december 2009 Författare Postat 3 december 2009 Tack för era tips.Hur monterar man en sådan där datorfläkt i ett rsm 250? Någon som sågat ut något hål eller går det att få in en i det högra hörnet?
Alex_y Postat 3 december 2009 Författare Postat 3 december 2009 Hade en sådan till mitt RSM130. Kylde bra men lät väldigt mycket.Köpte istället en sån här fast med bara två fläktar som var helt tyst och kylde ännu bättre.Var placerade du den?
Ocikatten Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 Var placerade du den?Vet inte hur det ser ut på RSM250 men på RSM130 kunde man ta loss luckan baktill på rampen och sedan var det bara att spänna fast fläkten på ramen och rikta den ner i sumpen.
Ignörd Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 Läste en tråd från i början utav året här om dagen med en kille som köpte en av de 10 första RSM 250 som kom till sverige, han hade precis samma problem som du, att karet blev för varm, dock körde han på trots att det var precis över 30 grader och det funka fint för honom.Men det är klart man vill ju inte ha det för varmt.. ;-)Kör du med de medföljande fläktarna nu?
_Manne_ Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 man ska absolut inte snitta ett kar med tempen 30.. under 28 är ett bra riktmärke..har själv ett rsm130, själv köpte jag mig en riktigt kylare.. vilket gjorde att jag kunde fläska på lite mer belysning..mvh manne
Alex_y Postat 3 december 2009 Författare Postat 3 december 2009 Vet inte hur det ser ut på RSM250 men på RSM130 kunde man ta loss luckan baktill på rampen och sedan var det bara att spänna fast fläkten på ramen och rikta den ner i sumpen.Har rsm130 fläktar eller måste man köpa extra? På RSM 250 är det redan fläkt monterade i bakre vänterhörn, och de har jag igång 24/7.Ignörd, körde han fish only då kanske?
Alex_y Postat 3 december 2009 Författare Postat 3 december 2009 Manne, vad betalade du för kylaren till ditt kar?
_Manne_ Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 Manne, vad betalade du för kylaren till ditt kar?2450 fick jag ge.. http://www.theaquariumsolution.com/dc-300-refrigerated-coolermvh manne
Ignörd Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 Har rsm130 fläktar eller måste man köpa extra? På RSM 250 är det redan fläkt monterade i bakre vänterhörn, och de har jag igång 24/7.Ignörd, körde han fish only då kanske?Till RSM 130d;en får men med en fläkt till vänster hörn också, dock får man själv skruva dit den (om man behöver den) min ligger fortf i skåpet :-P Nee det var inte bara fiskar, det var ett revkar, jäkligt trevligt sådant också.
teggner Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 Denna löste mina bekymmer.http://www.globeaqua.com/skimmers_euroreef.html
Ocikatten Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 Har rsm130 fläktar eller måste man köpa extra? På RSM 250 är det redan fläkt monterade i bakre vänterhörn, och de har jag igång 24/7.Ignörd, körde han fish only då kanske?Mitt RSM130 hade i orginal 1 st fläkt på baksidan samt 2 st i huven för att kyla belysningen.
Alex_y Postat 3 december 2009 Författare Postat 3 december 2009 Gott folk.Idag när jag kom hem såg jag till min stora förtjusning två saker.- Euphyllian var dubbelt så stor som igår- Temperaturen låg på 27 graderOch det enda jag har gjort är att jag har öppnat både fram och bakluckan plus stängt av ALLA element här hemma. Måste säga att hela lägenheten känns mer gemytlig nu. Alla element låg på max och känner nu att luften är mycket fräschare. Således är karet i detta nu med belysningen igång snart 10 timmar så hålls det fortfarande vid 27 grader. Lyckan total!Fick hem även 5 st mini occelaris (clown) idag. Kanske 2-3 cm stora som simmar glatt i karet. Enorm lättnad just nu.
_Manne_ Postat 4 december 2009 Postat 4 december 2009 kul att det händer lite positiva saker.. testa nu med att stänga rsm luckorna igen o se om det håller sig på 27.. kanske var det rumstempen som fick karet att gå upp dom sista tråkiga graderna..mvh manne
Alex_y Postat 4 december 2009 Författare Postat 4 december 2009 Javisst. Ska prova stänga locken och se.En annan sak jag har märkt är att min trogna strigata sandvändare spottar ibland sand över korallerna så det hamnar mellan polyperna, gör det någonting?
DAHLBERG Postat 4 december 2009 Postat 4 december 2009 Är det mycket sand? Typ en stor hög så man ser 2-3 polyper? Annars är det lugnt. Du har glömt det viktigaste! Helkarsbilder!
Alex_y Postat 4 december 2009 Författare Postat 4 december 2009 Nej nej, det är kanske pyttehög mellan någon, den verkar inte nämnvärt störd över det.Bilder kommer ikväll!
Alex_y Postat 4 december 2009 Författare Postat 4 december 2009 Halloj.Här kommer färska bilder från ikväll, euphyllian ser ut att trivas men väntar fortfarande på den stora expanderingen.Det jag har i nu är,Fisk:Hökfisk (typus)Sandvändande goby (strigata)Clownfisk (ocellaris)Lägre djur,Anemon ( crispa)SkivanemonerEuphylliaEtt gäng sniglarAllt går som smort än så länge. Nästa inköp jag planerar är en kirurg som ska få äta upp alla jobbiga alger.
Alex_y Postat 7 december 2009 Författare Postat 7 december 2009 Tjopp!Fler bilder. Denna gång på clownerna, de har hittat sitt hem nu.Ursäktar för de fattiga bilderna min mobilkamera framkallar!
Alex_y Postat 10 december 2009 Författare Postat 10 december 2009 Nyinkoppat från aquawarehouse, Umeå
Rekommenderade inlägg