Gå till innehåll

Min 13 i 1 mat :P


Benighted

Rekommenderade inlägg

Det var en gammal klassiker som rotats upp ifrån gömmorna...

Det är absolut inte nödvändigt att använda så många sorters mat, man tar och blandar det fiskarna tycker om (och kanske inte tycker så mycket om men man vill ha i dem) och om man vill mata korallerna se till att det finns smått i det också. Detta gör att de flesta fiskarna som bara tycker om en sorts mat brukar lära sig att äta annat med, en stor fördel, började med att blanda tinade avsköljda kuber med phytoplankton och annat för att få upp näringsvärdet, phyton verkar även göra maten mer attraktiv för fiskarna, men stinker som *** när det blöts upp, antagligen det som triggar dem, sen upptäckte jag att man kunde lura i pellets i fisk som vägrade ta pellets denna vägen, och till slut blev det att jag blandade allt jag och frös in det för att det skulle vara enklare, och det är väldigt uppskattat av fiskarna och ger dem en variation som de inte annars får, och korallerna är rent löjligt om du har i lite "smått" för dem OCH tar en del av räkblandningen och mixar den, det frigörs en massa gottigott när man mixar det (man får även vara medveten om att man kan eventuellt få lite förhöjning av näringsvärdena om man kör med söndermixade räkor osv. men jag hade inga problem med näringsvärden i mitt kar med denna maten)...

Maten är ju som sagt tänkt att helt anpassas efter vad man har hemma, och vad man vill ge djuren i karet, håller just nu på att riva ner mitt kar men när det är uppe igen kommer jag absolut köra med liknande mat igen, men med lite annorlunda ingredienser, nu när man lärt fiskarna på pilgrimsmusslor med mera :P

Det som är så bra även om man inte gör den med massa special är att det finns variation för fiskarna, det är så lätt att man (i.a.f. jag) hamnar i en rutin där man gör samma sak dag ut och dag in, om man då gör att rutinen ger variation till djuren så är det kanon tycker jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker nån fisk ta biten, så får man helt enkelt hålla kvar i den.

Min 20-centimeters sötläpp har inget emot att bita den hand som föder den men du är välkommen hit och visa hur det går till... Själv undviker jag fingrar i akvariet vid matdags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

hehe skyll dig själv :P bara slänga i så fiskarna blir nöjda tinar man kuberna något innan man slänger i dem så sprutar överflödet ut genom gälarna och övrig fisk får godis :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...