Gå till innehåll

Min 13 i 1 mat :P


Benighted

Rekommenderade inlägg

Hej alla :)

Tänkte nu när jag blandade till en ny batch "klägg" till akvariet att jag skulle ta lite bilder och skriva lite om hur jag gör min mat som ska vara bra för både fiskar och koraller... Jag har under en tid undrat vad det kan bero på att jag har väldigt god tillväxt på mina koraller fast jag inte gör nånting speciellt som jag ser det, Jag har tänkt på både mitt lite speciella sätt att mata och belysningen. Men nu tror jag att det har blivit allt klarare att det nog beror på maten jag ger dem. Det som gjorde att jag blev mer övertygad om detta var det faktum att min frys slutade fungera en dag förr nån månad sen och min frysta fiskmat haft blev dålig, och jag inte orkade göra nån ny mat så jag matade endast med pellets, och när man orkade tog man i lite "korallmat" (med mindre partiklar).

Men under denna tiden så upptäckte jag att mina koraller minskade kraftigt i tillväxt, jag undrade vad detta berodde på, men stressad som man var i jobbet så kom man ju inte på det självklara förändringen som skett, jag hade bytt mat! D'OH... Jag började att tillsätta mer olika foder igen i karet för 2 veckor sen men kom ju fram till att detta ju var jobbigt och tänkte att det är dags att göra nytt "klägg", då det är det smidigaste sättet att få i mat till alla djuren i karet.

Så förra helgen tog jag tag i detta och började blanda till den nya maten, men tänkte att denna gången tar jag bilder och beskriver lite hur jag gör det så andra som kan vara nyfikna på detta med matning av koraller kan få lite idéer om hur man gör det.

Så till saken, här kommer mitt smarriga milkshake (not really) beskrivning:

1. Normalt sätt brukar jag bara blanda till på en höft av de olika ingredienserna, men denna gången så ställde jag upp allt så att det skulle vara tydligt hur mycket JAG vill ha i karet. Man ser till att fördelningen är ungefär det man vill ta i karet, hur mycket man ska ha av de olika ingredienserna beror ju helt innehållet i karet, har man mycket fisk, mer fiskmat, mer koraller, mer korallmat o.s.v. :)

2. Tinar upp kuberna i osmosvatten. (här tog jag faktiskt i några kuber mysis till i båda bunkarna efter bilden togs för det kändes som för lite mysis), den ena bunken är för mat som inte ska mixas, den andra ska mixas (gammarus och hälften av mysisen).

3. Sköljer av det upptinade med först kranvatten och sist med ca 1L osmosvatten (jag tycker att de där långtids kaffefiltret är utmärkt då det är tillräckligt fint att hålla inne även cyklops).

4. Avsköljd frysmat i väntan på vidare behandling.

5-6. Frysmaten som inte ska mixas blandad med Cyclop-eeze, Zooplan*, Phytoplan* och TM Pro-Coral Phyton* och fuktad med Plankto-Marine och blandad till en mysig sörja.

* = hälften av det som är i koppen i första bilden andra hälften var till nattmaten (som bara består av Cyklops, dessa 3 foder samt Nutri-Marine & Plankto-Marine)

7. Hällt på de olika pelletsen (de gröna formula ONE pelletsen finns det dubbelt så mycket av som av de två andra fodren, även om det inte ser ut som det i denna bilden.

8. Namnam, nu börjar det suga i tarmarna när crunchen kommit i och blandats till (men håll fingrarna i styr och provsmaka inte än ;) )

9. Det som ska mixas, blandat med lite osmosvatten.

10. Brum brum (jag kör med en mixer som jag endast använder till att mixa saker till karet).

11. Mixningen är klar. Ser väl gott ut! :)

12. Häll i det mumsiga ifrån punkt 7 o mixningsbunken och blanda runt. I det här steget tog jag i Nutri-Marinen också)

13. För att inte klägget ska sjunka när man tar det i karet (som hände med min förra batch) så späder jag ut det med dubbla mängden osmosvatten. Klart att dricka :skal. Eller kanske inte, om man inte känner sig sugen just nu så gör såhär: Mixa runt och häll i snabbt i 1L ziplock påsar (använde 2 för denna batchen, klämm ur luften och stäng zip:en och in i frysen på en plan yta (den plana ytan är inte lika viktig om man inte blandar i vattnet i sista steget, för då är det mer en pasta än en vätska).

14. De frysta paketen innan jag skar upp den ena kakan.

15. Hälften av en av kakorna med mat uppdelat i "portionsbitar", bara plocka upp en och slänga i karet och fiskarna blir som tokiga, korallerna får sin mat. Och det viktigaste, 13 olika foder ger variation och mat till "alla" djuren i karet. Denna mängden räcker mig nog nästan en månad i mitt kar, så jag har mat för 3-4 månader med de två kakorna, med ca 1 timmes jobb.

Ta inte detta som nåt recept och följ det slaviskt, det viktiga som jag ser med det är att alla djur inklusive koraller och filtrerare får mat 2-3 gånger om dagen istället för nån gång i vecka för att man inte orkar ta i alla olika sorters mat varje dag. Så hoppas jag kan inspirera nån att testa att blanda ihop nåt liknande med de råvaror ni har där hemma :) Det är enkelt och roligt (ja, inte att göra det men se reaktionen i karet när maten kommer i och hur snabbt koraller och filtrerare svarar (med tillväxt) när det finns föda med lämplig partikelstorlek för dem i karet).

P.S. Gör detta när inte er bättre hälft är hemma, för det är kanske inte det mysigaste varken till lukt eller utseende, och lite kadd brukar det bli ;) D.S.

P.S.2 Finns det intresse kan jag skriva ihop en artikel av detta... D.S.

post-4092-1446891858745_thumb.jpg

post-4092-14468918587701_thumb.jpg

post-4092-14468918587895_thumb.jpg

post-4092-14468918588099_thumb.jpg

post-4092-14468918588302_thumb.jpg

post-4092-14468918588502_thumb.jpg

post-4092-14468918588703_thumb.jpg

post-4092-14468918589013_thumb.jpg

post-4092-14468918589252_thumb.jpg

post-4092-14468918589497_thumb.jpg

post-4092-1446891858961_thumb.jpg

post-4092-14468918589861_thumb.jpg

post-4092-14468918590062_thumb.jpg

post-4092-14468918590263_thumb.jpg

post-4092-14468918590476_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det är så många som är intresserade av detta :)

För att svara på några av frågorna:

Näringsvärden, det jag kan tänka mig kan ta lite skada av detta är eventuellt att en del plankton kan skadas av frysningen genom att iskristaller spräcker cellerna på dem. Men samtidigt så tror jag inte det påverkar näringen nåt nämnvärt då man inte efter detta håller maten i något läge där den har nån större chans att läcka ut den näring som kan frigöras då maten förbrukas inom några sekunder till minuter efter tinandet. Det hade varit ett större problem om maten förvarats i t.ex. kylen.

Pris, jag har ju såpass lite fisk i karet och ett såpass litet kar så det är svårt att få nån riktig koll på kostnaden, men räknar man lite snabbt, så kostade denna mängden jag gjorde i bilderna kanske 90-100kr, där den största delen (ca 70kr) kommer ifrån den frysta maten och pelletsen. Denna mängden mat räcker mig i minst 3 månader så kostnaden är minimal (under 1kr per dag) jag matar motsvarande storleken av en normal kub fryst mat varje dag.

Tining och matning, jag tinar inte maten innan jag slänger den i ett strömt ställe i karet så att det sprids snabbt i karet, kuben tinar på ca 1 minut när det kommit karet..

@Holken, visst verkar firrarna gilla maten bättre än bara en matkälla, vet inte om det är nåt med tillsatserna som blir lite som krydda i maten för dem :) Och så är det ju kul att man ser att dom tar flera olika slags foder vid varje matning och kan välja lite själv vad dom vill äta vid matningen :)

En annan positiv sak med att blanda maten (och ett av skälen att jag gjorde den första gången) är att den underlättar att få fiskar som bara tar fryst mat att börja associera pellets med mat. Antagligen både pga att pelletsen då luktar av den frysta maten, och att båda är i samtidigt och dom av "misstag" får tag i en pellet och upptäcker att de också smakar gott :)

Ska ta och försöka skriva ihop nåt vettigt av detta och lägga upp som en artikel :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, när jag är ute och reser och så vidare så använder man ju pellets i en automatmatare, men när man är hemma så är det ju lättare att ta i en fryst kub som innehåller allt för koraller/filtrerare och fiskar, istället för att ta i allt enskilt, vilket ju var huvudskälet till att jag gör detta, att det gör det lättare att få varierad kost till djuren (inte bara fiskarna) i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orsaken till varför vi valde att prova detta var främst för att vi är dåliga på att komma ihåg att mata korallerna/musslan och övriga filtrerare i karet. Sen så skadar det ju inte att man har flera olika typer av mat samtidigt till fiskarna heller. Då kan dom ju som sagt välja lite.-Tummen upp Tycker fiskarna i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon initiativ, finns ju mängder med hemmagjord mat och recept på utländska forum.

Har undrat lite över varför det inte dykt upp något här på guiden. Har kanske gjort det men jag har missat det.

Själv ska jag göra egen mat till mitt nya projekt.

Blir två recept, ett för fiskar och ett för koraller och filtrerare.

Pellets kan man ju tillsätta till burken med en foderautomat när man inte är hemma och på det sättet kan man mata fler gånger med variation och ge fiskarna ett jämnare födointag, någonting som många fiskar mår bra av.

Korallmaten ska jag ploppa ner på kvällen efter att ljuset släckts och samtidigt så ska jag stänga av skummaren 1tim så att ämnen inte skummas bort.

Kan även rekommendera ALLA som har saltvatten att börja odla plankton eller foder hemma. Trodde det var lite överkurs men det visade sig va hur enkelt som helst och det sköter sig självt i princip. TRY IT!

En idé kanske kan vara att ha hemmagjorda matrecept under produktguiden enskilt, eller att det blir en egen avdelning under artiklar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och hur man gör det, hittar man var?

Finns att köpa på välsorterade akvariumaffärer (för saltvatten), sök på: Phytoplankton, reactor, aquarium eller något sådant så hittar du nog vad du söker.

Det man gör är:

1. Köper 1st plankton startkultur (finns olika sorter och set)

2. Köper mat till plankton (Grotech har både startkultur och mat på flaska)

3. Kopplar ihop en genomskinlig petflaska eller annat som kan belysas bra med en luftpump.

4. Belyser systemet med en armatur eller en lampa.

5. Tutar och kör, bara att låta kulturen växa till sig tills det är så grönt att man delar upp kulturen eller börjar skörda den. Sedan fyller man bara på med nytt rent saltvatten och plankton mat.

Det skördade fryser man in, ställer in i kyldskåpet för att mata i akvariumet direkt från flaskan. Eller så silar man bort vattnet och får en konsentrerad gegga att blanda ner i sin hemmagjorda mat.

För mig har det blivit ytterligare en rolig grej inom denna hobby och jag kommer nog satsa lite mer på matodlingen och ge mig på andra odlingsformer för mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också gjort min egen frysmatsblandning, en 8-i-1 blandning inspirerad av Benighteds recept. Tycker att det funkat väldigt bra, maten har gått ner väldigt snabbt bland fiskarna och den sprider sig på ett bra sätt och håller sig i vattenkolumnen väldigt länge. Kommer definitivt fortsätta med det här och tackar för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med liknande blandning i ett par år, brukar kolla frysskåpet på hornbach och plocka ihop en skön blandning.

Blandar då i lite spirulinaflingor, cyklop eeze, lite pellets, nori alger, en vitlöksklyfta eller två, phyto pulver och vad man nu råkar ha hemma som passar.

Har aldrig använt bindemedel vilket gör att fisken får jaga lite mer efter maten som i naturen.

Med bindemedel så löser den inte upp sig så koraller får sitt, och clownerna har en tendens att dra in alla större bitar i anemonen då blir det inget kvar till dom andra efter typ 10 sekunder.

Fisken blir fullkomligt tokiga när dom får jaga lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dimman är ju det jag är ute efter :) tar man i kuben fryst så tar det 30-60 sekunder innan den löst upp sig och virvlar runt i tanken, och sprider godiset till alla. Jag tror ett bindemedel skulle precis som DaTrucka säger förstöra lite poängen med att ha i korallmaten då den skulle binda de små partiklarna till bindemedlet och skapa större partiklar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tänkt o testa något sådant här så småningom, när nya karet är på plats och jag har mildrat min bättre hälft lite, (just nu är det lite rörigt här hemma, och jag tror hon skulle bli lite sned om jag börjar slabba i köket också) men min tanke är att lägga i maten i det sista facket innan returen, på det viset så är det ingen fisk som får med sig någon större bit innan det har spridit sig i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker nån fisk ta biten, så får man helt enkelt hålla kvar i den.

Om inte annat, mina clowner får man nästan mota bort, dom är på väg att bli hängbuksclowner, om vi säger så.

Alla fiskar i mitt kar (utom pincetten) blir sjövilda av den här maten (dvs aningen mer vilda än de blir av all annan mat).

Dock är mina firrar för små för att lyckas bita tag i några större bitar och dra iväg med. Än så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

extremt smidigt att göra ett sådant här stor kok! kanske lite jobb att göra men det lär ju räcka ganska länge?

är det ett måste att ha så många olika sorters mat?

räcker det med artemia, mysis, cyklop, saltvattens räkmix, formula 2 pellets och brine shrimp flakes?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...