Gå till innehåll

Nya projektet


jower

Rekommenderade inlägg

Jaha... så va det snart dax att starta upp det nya karet. Jag ska flytta den 1:a dec så det blir därefter någongång.Men jag har planerat för fullt.

Men jag har några funderingar...

Karet kommer att bli antingen 80x80x50eller 90x70x50. Vetnån om det går att bygga utan stag?Eller måste man haex "eurobracing". Eller finns det ett sätt att komma undan det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag limmade mittutan mitt stag det är 120långt 70brett å 50 högt däremot så har jag en glas remsa på 5cm limmad utmed bägge långsidorna så hindrar det från att glaset buktar.

Jag använde dubbellimmade 6mm skivor så jag tror att du klarar dig på 10 mm om du inte går upp i höjd över 50.

Och limmar remsor utmed lång glasen kolla för säkerhets skull med försäkringsbolagen eller glas mästaren vad som rekomenderas.

Vad du använder för silicon spelar väll ingen roll i denna frågan !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att använda lika tjockt glas till sidorutorna om du limmar utan ram. Det är inte bara glaset som måste hålla. Jag hade använt 10 mm glas utan mellanstag.

I Tyskland säljer de 60*60*100 i 10mm helglas och de svenska ramade 60*60*200 är i tio fast med två mellanstag.

Kraften på sidan är ungefär 68% när du har 47 cm vattendjup i stället för 57.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat:

Vad du använder för silicon spelar väll ingen roll i denna frågan !

Kvalitén på siliconet är alltid av yttersta vikt. Skillnaden mellan ej mögelbehandlad badrumssilicon och en bra akvariesilicon är enorm.

Sådana små detaljer som härdtid och torktid är otroligt viktiga om man bygger akvarium. Ett bra akvariesilicon "yttorkar" oerhört fort jämfört med andra typer.

Detta ger en relativ stabilitet redan från några minuter efter att man limmat något, detta ärfantastiskt bekvämt när man hanterar så tunga saker som glas då detta förhindraratt skivorna rör sig av glasets vikt om man inte fixerat glaset på ett hundraprocentigt sätt. På så sätt slipper man limma glaset när det är belastat och slipper onödiga spänningar i materialet.

Dessutom så är vidhäftningsförmågan betydligt bättre då akvariesiliconet är lite mjukare när det har härdat och det för att greppa dels med friktion och dels med vakum. Alger tenderar krypa in bakom dåligt silicon och tvinga en att demontera och limma om akvariet redan efter några år om man har använt undermålig silicon.

Det är min erfarenhet iaf. Dessutom så är det kanske värt att lägga ett par hundringar på ett väl beprövat silicon och slippa riskera att tiotusentals kronor rinner ut på hallmattan. smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaja.. förlåt då. Jag missuppfattade tydligen det hela. Kommentaren "Vad du använder för silicon spelar väll ingen roll i denna frågan !" var väl lite tvetydig då jag anser att där om någonstans ska man varapetig med val av silicon.

Angående frågan.

Med dom måtten och den glastjockleken ska det inte vara några problem men det kan vara värt att ha längsgående glaskanter som en extra säkerhet. Jag förutsätter att du menade att karet ska vara 50cm högt. (vattendjup)

Du kan ju alltid fylla upp det långsamt och kolla hur mycket glaset bågnar. Ser det illa ut så kanske du får tänka om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju alltid fylla upp det långsamt och kolla hur mycket glaset bågnar. Ser det illa ut så kanske du får tänka om.

Nej!! smiley7.gifMankan ju inte testa och se när det gäller vatten.. Även om det skulle se bra ut, hur ser det ut efter en vecka? månad? två år??

Hör med någon firma som håller på med att bygga akvarium.

Ps plizken Inget illa menat mot dig jag bara håller inte med.smiley31.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Ett glas med dom måtten, tjocklekenoch den vattenmängden ska väl knappast bågna synbart. Med den kvalitén som dagens glas håller så brukar (obs. brukar) inte en avvikelse på 4-5mm per meter vara nämnvärt riskablet.

Alla dessa nya små akvarier med dom fula svarta plastlocken bågnar något ruggigt när man fyller upp dom, vissa av dom använder tom, locket som stabilisering. Stod senast för tre veckor sedan och pressade ihop fram och bakstycke på ett nyinförskaffat akvarium för att polarn skulle få på locket. (ruskigt obehagligt)

Jag är själv av den sorten som limmar dit två mittstag istället för ett bara för att vara säker. (tre på mitt senaste=) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...