Gå till innehåll

PVC dimension


Speedster

Rekommenderade inlägg

På mitt "T" så verkar det som det stabiliseras i övre delen av "T:t". Jag har lyckats att få till det någorlunda när det är stabilt i övre delen av T:T men även då blir det ganska många små microbubblor i sumpen. Om jag stryper flödet ner pyttelite till så går vattnet upp över T:t.

Så frågorna är väl egentligen, lever alla som har en durso med att det blir små microbubblor i sumpen och finns det någon förklaring till varför vattennivån är så högt upp på T:t när de tär stabilt?

(Ökar jag flödet minsta lilla på pumpen blir det mycket svårare o få det stabilt på T:t)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju högre upp på röret från sumpen sett som du har din kran, desto större är risken att du får ner bubblor i sumpen. Efter kranen blir det då ett fritt fall som kan orsaka att vattnet inte fyller hela röret, utan att du får in luft uppåt och det blir bubblor i sumpen. Kranen ska du helst ha sist på röret, då begränsar du det fria fallet ner i sumpen och kan lättare reglera vattenpelaren inne i röret samt att du tvingar luftbubblor som följer med ner uppifrån att färdas en längre väg vilket ger ett större motstånd för dem. Med ett lågt flöde på pumpen upp så får du också ett lågt flöde på vattnet ner, detta måste då regleras ännu mer och ännu noggrannare. Din dimension på rören vid ett så pass lågt flöde kanske hade räckt med 16/20 ner istället för som du har idag. 300l/h från pumpen ger ju väldigt lite vatten upp vid utloppet i karet. Får du då inte tillräckligt med vatten som kan fylla röret så tar det per automatik med sig en del luft ner också, vilket ger bubblor i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, jepp. Förstår det.

Jag är iofs ganska nöjd med det som det är. För min tanke med sumpen är egentligen bara att kunna buffa värden, ha en fin yta med ytavrinningen och att kunna ha tekniken i bänken. Men egentligen så har jag ju överkapacitet på typ 10 gånger nu då :D

(Ska försöka höja durson så småningom så vattenfallet bli ännu mindre så kan jag nog få ut lite mer rundgång i akvariet/sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm, jag kanske varit lite försiktig med kranen innan nere i skåpet/sumpen. Har mest kört med lite finlir för jag själv var någorlunda nöjd och trodde det skulle vara så. Mekkat vidare mer på de stora "stegen" och maxat tunzepumpen och ökat flödet igenom. Fortfarande ligger vattennivån överst på T:t av någon anledning, men nu är ju flödet genom sumpen enormt så jag tror knappt jag behöver någon pump alls i akvariet och det är också någorlunda tyst, iaf lika tyst som innan.

Tack för all hjälp genom trådens gång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej

Bumpar upp tråden lite iom att jag oxå håller på med en durso just nu.

Går det att få till det utan bubblor vid utloppet i sumpen?

Har 2000 liter i 25mm upp i karet och 32mm rör ner, durson är idag byggd av 32mm.

Går det att få till med 32mm durso eller måste jag upp på 40mm för att bli av med bubblorna?

//Bobbo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...