Guest Andreas Postat 16 november 2004 Postat 16 november 2004 Hej på erJag har fått en tunn brunaktig hinna på ytan i mitt akvarium. Jag har inte sett detta tidigare i akvariet (3 år gammalt). Kan det vara skummaren som jobbar för dåligt? För mycket mat?Är det en algblomning som kan resultera i detta (ser att bottengruset blivit algigare än normalt med liknande färg)? Känner någon av er igen detta problem så skriv då gärna in och berätta.//Andreas Citera
jower Postat 16 november 2004 Postat 16 november 2004 hmm... har du ytavrinning? Kan ju vara så att du har för lite cirkulation på ytan om du inte har det. Kolla även vatten värdena. Kan ju vara så att det é lite mkt näring i vattnet. Citera
stigigemla Postat 16 november 2004 Postat 16 november 2004 Det kan vara kiselalger på botten. Stäng av alla pumpar och lägg en sida av en tidning på vattenytan och lyft upp den efter en sekund så får du med ytfilmen. Flytta upp en pump i vattenytan så får du ingen ny film sedan - och sover mycket bättre.Kiselalger bildas med kisel och Karlstadvattnet är ju sandfiltrerat. Har du osmos? Annan näring och ljusfärg påverkar också, men där finns det andra som vet mer än jag. Citera
Guest Andreas Postat 17 november 2004 Postat 17 november 2004 Hej och tack för hjälpen! Jag har aldrig kört osmos. Min MH-lampa har nog snart gjort sitt. Kanske är det den som der fel ljusspektra nu? Ingen fara med treycket i tidningspappret för vattnet på den korta tiden?//Andreas Citera
stigigemla Postat 19 november 2004 Postat 19 november 2004 Nej på en sekund händer inget. Jag funderade på att skriva gammal svartvit tiding men en sekund är lugnt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.