Gå till innehåll

180l juwel


olis

Rekommenderade inlägg

Håller med Laggeman. Det är stor skillnad på en gemensam reflektor och individuella.

Antalet beror väl på vilka koraller du tänkt ha.

När jag hade ett likadant kar så hade jag 4 st 39W rör med individuella reflektorer och det fungerade bra till mjukisar och LPSer. SPSer funkade men tillväxten var väl sådär. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såhär ser det ut, var bokfärgat när jag köpte det men de passa inte in i resten av möblrna, jag har 15-18 kg LS som jag haft i mitt andra akvarie innan, kan jag fylla akvariet slänga ner stenen och allt levande direkt från mitt clownhotell eller kommer jag få nitrir top igen fast jag har inkörd sten? efter att jag har köpt min armatur då såklart

post-3750-14468918633935_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar vara ett trevligt och seriöst projekt.

I med allt bara, se bara till att ha tillräckligt med vatten blandat och klart, så du kan fylla upp det relativt fort.

Ska du däremot ha i ny sten oxå, så bör du ha i denna först. Gärna ett par veckor innan du flyttar över det andra.

Alternativt att du ökar på med ny sten efterhand, ett par kilo i stöten som mest, kanske en gång i månaden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter bra.

tänkte jag skulle utöka med sten efterhand såfall, då e de bara och invänta ljusrampen o installera pumparna så länge. sen fyller jag upp de och häller i saltet sen i med stenen och koraller och fisk.

i mitt clownhotell butte jag 10l vatten i veckan bara för att slippa tillsätta ämnen i de tror ni jag klarar mig på och byta 25l i veckan på detta o köra på samma sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så nu har jag fåt hem armatur=) köpte en begagnad av en här på svg fick även med en skummare hem som jag hoppas ska funka bra till detta akvariet han sa den hette seaclone och var upp till 500lit akvarie, nu ska jag bara åka till kristiantad efter löning o köpa salt så jag kan blanda o kasta i alla grejer sen, det va en 4*39w armatur dock va det gemensam reflector till alla rören men jag har en glo armatur liggandes som är 2*24w tror jag som jag kommer lägga på med,känns som de kommer räcka för mina lps och mjukisar.

ska försöka ta lite nya bilder på grejerna och på uppstarten sen=)

mvh ola

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så nu har jag fyllt upp vatten satt i pumparna och skummaren och belysningen och slängt i stenen kommer 6 kilo till från clownhotellet snart. vågar inte riktigt slänga i allt levande på direkten, lägger i lite i taget o ser så de innte händer nåt. har problem med microbubblor från skummaren har klämt in blått filter mellan den och vattnet men kommer fortfarande in ganska mycke hjälper de om jag sätter in tätare filter tro?

ljuset på bilderna ser väldigt blå ut men de e min kamera som inte klarar av ljuset:(

post-3750-14468918705372_thumb.jpg

post-3750-1446891870556_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

finns de någon som har erfarenhet av bläckfiskar? jag är sugen på en Euprymna berryi.

är det ens möjligt att ha en? funkar den med andra fiskar och koraller o så?

mvh

Bläckfisk i all ära, dom är rätt coola.

Men dom flesta är väl rovdjur, och dom är grymma på att klättra ur karet. Inte minsn är dom ganska svårskötta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...