Gå till innehåll

Camilla & Rikards RSM 130 L


Bubblabrud

Rekommenderade inlägg

:) Det blev en uppgradering snabbare än väntat. Planen var att clownhotellet skulle vara igång ett år o sen skulle vi byta upp oss. 4 månader senare står det ett RSM 130 L i vardagsrummet.

Köpte ett begagnat och fick med allt till. Ink. 75 liter inkört vatten.

Efter att ha storstädat det mesta är vi ganska nöjda med resultatet.

Kommer även visa lite bilder på hur smutsigt det var från början samt lite oidentifierade varelser i akv. Litar på er där ute av identifiering. -respekt

post-4641-14468918632708_thumb.jpg

post-4641-14468918632908_thumb.jpg

post-4641-14468918633114_thumb.jpg

post-4641-14468918633327_thumb.jpg

post-4641-14468918633543_thumb.jpg

post-4641-14468918633738_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer bilder på innehållet.

1a bilden är nån form av zoanthusar, vilken?

2a bilden är samma varelse som på bild nr. 6.

3e bilden är väl en ledsnäcka?

4e bilden är en snäcka med snabel som försvann efter att jag stoppat ned den i akv. Vad är det för art?

5e bilden är en mjukkorall, men vilken?

6e bilden är en vit mussla som vi hittade mitt inne i en levande sten när vi delade den. Hålet var format precis efter skalet så den kan omöjlig kommit därifrån innan. Sprutade vatten på oss när LS:en den satt fast i kom ovanför ytan. Verkar ha en mun samt ett svart litet hål för avföring.

post-4641-14468918635107_thumb.jpg

post-4641-14468918635308_thumb.jpg

post-4641-14468918635493_thumb.jpg

post-4641-14468918635696_thumb.jpg

post-4641-1446891863588_thumb.jpg

post-4641-14468918636077_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi byggde upp som två torn/pelare i akvariet. Tror det blir bra när vi är klara.

Det tillkommer blålila skivanemoner samt gröna Rhodactisar när vi flyttar över det sista från 58 liters burken.

Dock behöver de 2 inneboende anemonfiskarna flytta ut så de som bor i 58an kan bo där.

Clarcii och mindre ocelaris kommer sluta i sjöslag annars -shark_smiley

Stenarna i framkant ska flyttas in i revet vartefter också.

post-4641-14468918637002_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer bilder på innehållet.

1a bilden är nån form av zoanthusar, vilken?

Protopalythoa sp. Art är nästan omöjligt att bestämma för en lekman...

2a bilden är samma varelse som på bild nr. 6.

3e bilden är väl en ledsnäcka?

Japp, en Ledsnäcka eller Chiton som dom också kallas för..

4e bilden är en snäcka med snabel som försvann efter att jag stoppat ned den i akv. Vad är det för art?

Nån slags whelk, ser inte helt ut som en Nassarius i formen, men håll uppsikt om du får en del döda snäckor med små utborrade hål, plocka isåfall bort detta djur, då de flesta whelkar är rovdjur som primärt äter molusker... Nassarius släktet är det klart lysande undantagen hos whelkarna, dom dödar inget :)

5e bilden är en mjukkorall, men vilken?

Inte mitt gebit så denna låter jag nån annan ta :P

6e bilden är en vit mussla som vi hittade mitt inne i en levande sten när vi delade den. Hålet var format precis efter skalet så den kan omöjlig kommit därifrån innan. Sprutade vatten på oss när LS:en den satt fast i kom ovanför ytan. Verkar ha en mun samt ett svart litet hål för avföring.

Not a clue :P

Men kommer bli läckert i det där karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

28 nov stoppade vi i 4 nya fiskar tillsammans med de 3 från gamla clownhotellet.

De nya blev 2 Bangaikardinaler, 1 liten Paracanthurus hepatus (Doris) och en gobi - Signiogobius biocellatus.

Alla verkar trivas och äter. Känns bra att "Doris" äter eftersom hon är ganska liten.

post-4641-14468918775478_thumb.jpg

post-4641-14468918775676_thumb.jpg

post-4641-14468918775863_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Akv. funkar finfint ännu.

Hade en förlust av Hepatusen dock. Den klämde sig in mellan bakgrunden och den bakre väggen i akvariet. När vi fick fram den var hon ganska illa sargad och dagen efter såg vi små prickar på den. Flyttade över henne i ett annat kar med uvc men det gick inget vidare tyvärr.

Skam den som ger sig. Skaffade en ny hepatus och den mår desto bättre.

Använder osmosvatten och det ända jag tillsätter extra är en liten "strumpa" med fosfatremover.

Fyller på vartefter det dunstar och brukar slamma lite sediment var 3:e vecka ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De senaste invånarna är 2 st Gobiodon okinavae, 2 st Gobiodon rivulatus (Gröna clowngobys) en Leptoria phrygia (hjärnkorall) och en Tubastrea faulkneri ( solkorall).

Satte ner solkorallen igår. Provade att sätta den i en hink vid sidan av karet ikväll och provade att mata den med artemia mixat med lite phytoplan. Misslyckades att mata den ikväll.

Eller ska jag låte den vara i akvariet några dagar innan jag försöker mata den :smiley24:

Samtidigt vill jag ju inte övermata i akvariet, därav flyttandet till hinken.

Tycker de är så vackra och är villig att göra mycket för att den här ska vara glad.

post-4641-14468919911641_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har fått solkorallen att äta även om det tog ett tag o lite tid.

Den kommer fram runt 23.00 och då matar jag den.

Fick problem med skummaren som slutade skumma. Det var luftintaget på pumpen, där slangen som man ställer in skumningen med sitter som hade bäckat igen. Tror det var igensatt med kalkalger eller nån snäcka om jag ska försöka tolka innehållet jag fick ut.

Nu skummar den som vanligt igen men Rikard hade hela pumpen isär innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har jag varit med om mitt största problem med akvariet sen starten :smiley13:.

Värmeböljan ihop med att skitskummaren hade slutat fungera just de dagarna vi var i sommarstugan resulterade i lätt kaos hos mina stackars invånare.

Kontentan var vattenvärden som var åt he..... fel som i sin tur ledde till att min fina devilsfinger som jag haft sen starten bara var en ända slemklump, mina euphyllior är ihopdragna, mina riccordeor är små, en hjärnkorall mår dåligt samt att min hepatus fick prick.

Har lånat en uvc samt en extern skummare i väntan på min tunze 9002.

"Doris" prickar har försvunnit och korallerna verkar må lite bättre nu.

Ska byta ytterligare 20 liter vatten ikväll nu.

Hjärnkorallen (leptoria phrygia) öerväger jag att donera till nån som kan rädda den. Tycker synd om den nu.

Jag har beställt en tunze 9002, en mediabasket och den uppgraderade skummarkoppen. Ska även byta ut fläktarna och är sugen på att uppgradera månljuset.

Ska se om jag kan få upp några bilder på förödelsen vartefter sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer lite bilder på hur jag har min tillfälliga lösning i väntan på min nya tunzeskummare med tillbehör. Ser inte snyggt ut alls med vattenvärdena börjar återgå till det normala efter det lilla missödet jag hade. Har en uvc på locket som går ner i det bakre facket också.

Även en bild på den ledsna euphyllian och hjärnkorallen.

post-4641-14468920061319_thumb.jpg

post-4641-14468920061585_thumb.jpg

post-4641-14468920061846_thumb.jpg

post-4641-14468920062116_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...