Gå till innehåll

Funderingar kring kommande sumpbygge


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Nu börjar det närma sig en sump.

Eftersom jag har bänk med ben i mitten, så begränsas storleken på sumpen... om jag inte bygger den på plats, men det är lite tveksamt.

Det som ska vara i sumpen är skummare, fostfat- och kolfilter, ett par kilo LS och returpump. Ett refugium med DSB och makroalger vore också rätt bra.

Layouten beror lite på vad det blir för skummare, skulle det bli en MCE600 så kan jag ha tur och få plats med allt i en sump, men även om så skulle vara fallet är det ju bra att ha gott om utrymme för andra dumma ideer, eller en annan skummare. Om inte annat är det ju bra att verifiera de här funderingarna i vilket fall som helst.

Mina funderingar är hittills att ha en sump jag får in, dvs 65x40x40 cm och sen ett löst refugium på 40x40x40 cm, dels för att utnyttja så mycket plats som möjligt utan att behöva bygga allt på plats, dels för att ha möjlighet att koppla bort refugiet.

Nedloppet består av 2x40mm pvcrör, tänkte dela det ena röret och leda bort en del till refugiet, och köra det andra rätt ner till skummaren. Flödet till refugiet kommer i så fall justeras med en kulventil

Returen är i dagsläget en UP2000/1, vilken efter höjden och lite 20mm pvc borde ha ca 1200 liter i timmen kvar vid utblåset.

Ska man uppgradera den till en Eheim 1262 kanske? Eller finns det några andra bud på hur mycket flås man behöver?

Jag behöver hur som helst lite feedback på själva layouten på sump, rördragningen (gärna bildexempel), och vad mer jag kan tänkas behöva tänka på.

EDIT: i bild 2 ska nedloppet från returfacket gå till skummaren, inte returen. Orkar inte rita om det dock.

post-3839-14468918690769_thumb.jpg

post-3839-14468918690942_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade gjort refugiumet större och slängt ner LS:en i samma fack som refugiumet.

Då får man filter för sig och levande organismer för sig. Enklare att rengöra och ifall man spiller eller råkar få Rowa eller kol utanför påsen/filtret så är det lätt att suga upp. Min erfarenhet är, färre kammare och väggar är bättre en många enskilda.

Ett annat alternativ kan ju vara att köra LS och macroalger i samma fack, sedan kör man DSB i en hink eller plastbehållare. Då är det lätt att byta ut eller ta bort DSB om den inte fungerar som den ska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ritningarna ser bra ut men dom fysiska prylarna är inte direkt i samma dimension som på ritningen.. tänk första facket skummare o två 40mm rör.. tar 25cm ? av 65 , sen kankse ett returfack på åtminstone 20cm , blir inte mycket plats till ls...

skaffa dig en kartongbit som är sumpens botten 65*40 o rita in allt i skala.. ett tips.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mano:

Jäkla bra idé, den blir det till att köra på.

Vad gäller skalorna på det hela, så får vi lite se hur mycket som blir plats för osv.. Det är mer en tanke av det principiella i det hela.

Nu känns det hur som helst som att manhar lite koll på hur man kan lösa saker och ting.

Får ta och göra en fullskalemodell på det hela framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dra ned röret från refugiet under vattenytan så slipper du väsen. Utöver det ser jag inget självändamål med en separat pump för att mata refugiet. Fördelen med att mata refugium/dsb med vatten från huvudkaret är ju att det är näringsrikare.

Vill man mata med vatten efter skummaren kan man ju köra på ett stick spår från returpumpen bara...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är väl till viss del vad du vill ha refugiet till, är det en källa till smådjur, så är det bäst att ha det som du har ifrån början, dvs vattnet går direkt till refugiet ifrån karet (allra bäst vore att ha refugiet ovanför karet och pumpa upp vattnet till den och gravitationen får dra ner det, detta för att inte djuren ska behöva gå igenom en pump som kan skada dem). Är det endast för näringsexport så funkar antingen Mano:s idé eller att dra en sidorör ifrån returpumpen som Mr B säger, men lika väl så fungerat det fortfarande med vatten direkt ifrån karet men vattnet som går tillbaks sannolikt har _lite_ högre näringsvärde än om man tar det ifrån det skummade vattnet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Preliminärt är det näringsexport jag tänkte på. Det där med smådjur hade jag inte ens tänkt på i ärlighetens namn... det var det där med smådjur + pump = slarvsylta som fick mig att glömma den biten. Däremot kanske ägg/larver klarar sig igenom, det vet jag inget om.

Jag vill ta bort nitrat, och odla alger som mina gräsätare kan skövla.

Om det sen blir DSB eller mer sten, det vete tusan.

Preliminära är att få byggt lite annat runt karet (snickrar på ny ljuslåda, en som faktiskt ska byggas klart, hör och häpna, sen tillkommer ett par veckors snickerier till), därefter själva sumpdelen. Sen kan refugiet bli till efter hand.

Om man nu kör en DSB, är det samma "regler" som i själva karet, dvs övre halvan luftig med sandvändare och småkryp, och undre halvan "stillastående"?

Vilka alger är nåt att hänga i granen till detta? Chaetomorpha vet jag, men mer? Caulerpa kan väl kollapsa, så den går bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En hel del av det mikroskopiska livet klarar sig bra igenom pumpen, det är ju mer djur i storleksordningen några mm och uppåt som verkligen får problem. Så lite korallföda får du nog på köpet, men skaffa ingen stor koloni Mandariner för dem djuren som dem vill ha får det nog svårare..

Chaeto är väl det som gäller om man vill minimera sina risker och få en trevlig och snäll alg, själv skulle jag aldrig introducera Caulerpa frivilligt i mitt system, inte bara pga risken för kollaps, utan även dess aggressivitet vid tillväxt... Hade lite Caulerpa som växte i karet (ofrivilligt som liftare på en liiiten bit sten (som också introducerade bubbelalgerna) och den bråkade lite med en del koraller, men den försvann snabbt som tur var när jag skaffade fosfatreaktor. Bara bubbelalgerna kvar som hatobjekt, du ingen fundering på att köra bubbelalger som näringsexportör? jag kan sponsra med några fina kolonier i såfall :P.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha, det vore nåt det... men du får nog behålla dina bubblor. Ska jag ha riskfyllda scrubbers så tror jag hellre jag testar på det där med aiptasia-scrubber... Det har jag ju gott om att ta av så...

Mandariner blir det nog inga förrän jag kommer över en kubikmeter, har ju pincett redan, och en sixline står också på önskelistan, även om den får vänta den med. Nog för att jag har 50-60 kilo sten, men nån måtta får det ju vara...

En tanke med algerna var ju att man kan skaffa några prydnadsalger, det finns ju några röda rackare t ex, så även lila och gröna som är någorlunda fagra.

Har man bara dubletter av det hela kan man ju bedriva lite odling och låta kirurgerna och en eventuell dvärgkejsare festa på det som blir över, eller dela med sig till andra behövande.

Fraggkar är också en möjlig tanke, när vi nu ändå är inne på galenskaper.

För att återvända till det där med svåra frågor, vad tror vi om cirkulationen på det hela? 1200-1400 liter i timmen känns lite torftigt på nåt sätt, är det kanske lagom att dra upp det till nånstans runt det dubbla? Inte för att jag behöver mer fjong i karet, det klarar sig utmärkt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Fortsatta funderingar:

Som det ser ut så blir det ett standard 54literskar som sump (60x30x30) om jag inte skulle ha tur och få tag i nåt med specialmått, men det förefaller mindre troligt.

Till att börja med blir det skummarfack och retur, och nånting däremellan. Skummare har jag fått tag i, blev en APF600.

Den stora frågan är bara hur stor man ska göra returen.

Ni som har runt 300litersbaljor, hur stora returer har ni?

Jag går just nu i tankarna kring 15-18 liter...

Sen lite funderingar kring en eventuell utbyggnad med DSB...

Ska man köra med plenum eller inte?

Hur stor behöver dsbn vara för att kunna göra nån nytta?

Spelar ytmåttet någon egentlig roll, eller är det djupet som är det viktiga?

Alternativt kan man så klart ha LS och chaetomorpha, det låter ju onekligen enklare, men jag vet då inte vad som är bäst av det hela.

Ytterligare alternativ är att dela utbyggnaden och köra hälften av varje.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...