Gå till innehåll

Några alg frågor


Galdrin

Rekommenderade inlägg

Jag har i mitt kar, förutom oönskade alger, 3 olika typer av macroalg. Den första, röda algen tror jag är en Kallymenia reinformis och den växer riktigt bra. Jag har nog en 10-12 separata "plantor" med egen fästpunkt mot sten. Problemet är att de kanske inte riktigt sitter där jag helst vill ha dom. Finns här någon som har en ide om hur jag kan få dom att fästa vid något annat om jag pillar loss dom eller är det likvärdit med att döda/förlora algen?

De andra 2 bilderna är på två väsentligt mindre alger. Jag gissar att det är Caulpera taxifolia och Caulpera Stahlii. Jag har läst att någon/några anser att den lätt blir en pest i akvariet som är omöjlig att bli av med vilket jag tycker är synd eftersom de är fina. Skall jag lämna kvar dom under övervakning eller skall jag rycka ut dom medans de bara har en fästpunkt mot stenen?

post-4586-14468918696409_thumb.jpg

post-4586-14468918696557_thumb.jpg

post-4586-14468918696702_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några alg frågor

Jag har i mitt kar, förutom oönskade alger, 3 olika typer av macroalg. Den första, röda algen tror jag är en Kallymenia reinformis och den växer riktigt bra. Jag har nog en 10-12 separata "plantor" med egen fästpunkt mot sten. Problemet är att de kanske inte riktigt sitter där jag helst vill ha dom. Finns här någon som har en ide om hur jag kan få dom att fästa vid något annat om jag pillar loss dom eller är det likvärdit med att döda/förlora algen?

De andra 2 bilderna är på två väsentligt mindre alger. Jag gissar att det är Caulpera taxifolia och Caulpera Stahlii. Jag har läst att någon/några anser att den lätt blir en pest i akvariet som är omöjlig att bli av med vilket jag tycker är synd eftersom de är fina. Skall jag lämna kvar dom under övervakning eller skall jag rycka ut dom medans de bara har en fästpunkt mot stenen?

Tjena Tony!

Kul att se en till Uppsalabo, vi är endel.

Jag tycker personligen att macroalger är ett trevligt inslag i akvariumet, finns de som tycker att de inte hör hemma i ett revkar men men....

Macroalgernas stora fördel är att de är näringsupptagare som hjälper till att sänka nitrathalten. De konkurrerar alltså med "fulalgerna".

Jag skulle behålla dem. Går utmärkt att rycka lös och sätta fast dom på en sten med en gummisnodd eller liknande.

Om du helt vill bli av med macroalgerna, köper du kirurgfisk. Mina två kirurger åt macroalger som spagetti. Köpte på mig några stora knippen macroalger i hopp om att mina kirurger skulle tröttna och föredra mitt andra käk. Heeeeeelt fel, jag kunde inte fatta hur snabbt de sög i sig algerna. På en vecka var algerna helt borta och mina redan runda kirurger såg ut som övergödda guppies.

Om du vill sälja algerna, skulle den i mitten (Caulpera taxifolia) vara av intresse. Perfekt till refugium eller nanokar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag ser det så är allt som konkurerar med fulaglerna bra så länge det inte är andra fulalger och det jag var orolig över var att Caulpera var ytterligare en fulalg men efter att ha kikat runt lite så verkar den vara ganska ok ändå. Får se till att få lyse till min sump så jag kan flytta ner den där om den växer sig för stor. Kirurg vore ju trevligt men är inte säker på att den hör hemma i ett litet RSM :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag ser det så är allt som konkurerar med fulaglerna bra så länge det inte är andra fulalger och det jag var orolig över var att Caulpera var ytterligare en fulalg men efter att ha kikat runt lite så verkar den vara ganska ok ändå. Får se till att få lyse till min sump så jag kan flytta ner den där om den växer sig för stor. Kirurg vore ju trevligt men är inte säker på att den hör hemma i ett litet RSM

Kanske kan få tag i ett ungt exemplar och när den växer till sig säljer man den vidare till någon med större burk. Eller så uppgraderar man till större =-)

Går det att skicka dem med posten? I en liten plastpåse med bara nån milliliter vatten? Eller ihoprullade i en petflaska?

Går säkert bra, bara man står vid brevlådan när den kommer fram. Kan dock gå illa om det är 10-15minus ute misstänker jag. Föredrar att handla med fraggar då det är minst 10grader ute på på natten.

I detta fall bor vi ju i samma stad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...