Gå till innehåll

Avrinning till sump


turboadde

Rekommenderade inlägg

Hej jag håller på att bygga en avrinningsbox med rör 32mm rör tll sumpen. jag har pröat durso standpipe men det funka inget bra för mig. vart tyst där uppe i karet men skvalpa nått hemskt i sumpen under. Så jag funderar på att pröva med hofer gurgle buster. var inne ett tag på stockman med men förstog inte riktigt var man får tag i bussningen och hur den ser ut.

Har sökt runt lite om dom olika men hittar mest gammla inlägg här på guiden. så det skulle va bra med lite nya åsikter av er som prövat dom olika metoderna och vad ni haft problem med och hur ni åtgärdat mm mm?

MVH Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stockman ger samma resultat som en vanlig durso. (Det är en vanlig durso, det är bara frågan om hur man uppnår resultatet som skiljer, Stockmans design är kompaktare.)

Om det skvalpar för mycket där nere brukar det vara resultatet av att röret går för långt ned under vattenytan. Det ska tydligen även kunna vara för grovt rör, till flödesmängden, så att det följer med onödigt mycket luft. En kran, eller en strypning kan hjälpa.

HGB'n är designmässigt en SS, med skålen upp och ned, och flyttbar för att reglera storleken på hålen, vilket agerar som en flödesbegränsning.

Experimentera, lycka till.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej jag håller på att bygga en avrinningsbox med rör 32mm rör tll sumpen. jag har pröat durso standpipe men det funka inget bra för mig. vart tyst där uppe i karet men skvalpa nått hemskt i sumpen under. Så jag funderar på att pröva med hofer gurgle buster. var inne ett tag på stockman med men förstog inte riktigt var man får tag i bussningen och hur den ser ut.

Har sökt runt lite om dom olika men hittar mest gammla inlägg här på guiden. så det skulle va bra med lite nya åsikter av er som prövat dom olika metoderna och vad ni haft problem med och hur ni åtgärdat mm mm?

MVH Andreas

Hur har du byggt Durson, 32 mm uppe och 25 mm ner i sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BTW, "bussningen" till både stockman, och HGB'n är om jag inte missminner mig en vanlig rörskarv. Man slipar bort falsen i mitten, och den passar rakt över röret. Det torde även gå att använda en såkallad "kort övergång" som garanterat stämmer i både inner och ytterstorlek med angivna mått, på samma sätt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du byggt Durson, 32 mm uppe och 25 mm ner i sumpen?

Hej. nej jag kör 32 hela vägen. har en 32mm genomföring. Är det viktigt att den smalnar av? har haft funderingar på att sätta dit en förminskning precis innan genomföringen men har ingen hemma, tror du det kan räcka eller måste jag ha mindre ända ner till suimpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stockman ger samma resultat som en vanlig durso. (Det är en vanlig durso, det är bara frågan om hur man uppnår resultatet som skiljer, Stockmans design är kompaktare.)

Om det skvalpar för mycket där nere brukar det vara resultatet av att röret går för långt ned under vattenytan. Det ska tydligen även kunna vara för grovt rör, till flödesmängden, så att det följer med onödigt mycket luft. En kran, eller en strypning kan hjälpa.

HGB'n är designmässigt en SS, med skålen upp och ned, och flyttbar för att reglera storleken på hålen, vilket agerar som en flödesbegränsning.

Experimentera, lycka till.

B!

Ok röret går bara några cm under ytan och karet e ungefär 70l med 32mm avrinning. funderar på att sätta en kran strax innan sumpen med, verkar vara många som åtgärdar med det. Men vill försöka utan först av ren nyfikenhet eftersom det inte (ska) behövas. Kan tillägga med att det kommer bra mycket luft ner.

Tack för förklaringarna /Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det viktigt att den smalnar av?

Över en viss storlek, (40mm har jag för mig) slutar det vara av betydelse, men jag tror det har med med flödet, än rörstorleken att göra. Jag har en fattig teori som innebär att det smalare röret fungerar som broms, och minskar vattenflödet så att luften som följer med ner delvis får en chans att stiga och därför hamnar mindre luft i sumpen. (Med andra ord, mängden luft i förhållande till vatten är mindre i det smalare röret)

har haft funderingar på att sätta dit en förminskning precis innan genomföringen men har ingen hemma, tror du det kan räcka eller måste jag ha mindre ända ner till suimpen?
Förminskningen brukar man köra efter / i genomföringen, och hela vägen ned, eftersom genomföringen normalt bjuder på en förminskning... (Man använder ytterdiametern i "mutter ändan" och innerdiametern innuti gängan till fortsättningen)

Jag gissar på att din durso är grovt överdimmensionerad och att det är orsaken till att den för väsen. En kran är en nog så väl fungerande nödlösning, även om jag inte gillar det, jag tycker det är lite osnyggt.

;- )

Prova det, jag tror det löser dina problem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja drista mig till att säga att då är det inte någon Durso Standpipe du byggt utan något annat. Här: http://www.dursostandpipes.com/ finns massor av information om Durso.

Hej. nej jag kör 32 hela vägen. har en 32mm genomföring. Är det viktigt att den smalnar av? har haft funderingar på att sätta dit en förminskning precis innan genomföringen men har ingen hemma, tror du det kan räcka eller måste jag ha mindre ända ner till suimpen?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja drista mig till att säga att då är det inte någon Durso Standpipe du byggt utan något annat. Här: http://www.dursostandpipes.com/ finns massor av information om Durso.

Ok ja den e lite annorlunda. Eftersom jag har en 32mm genomföring så borde jag alltså bygga själva tornet i 40mmoch förminska till 32 ner i kopplingen för att få det rätt?

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hållt på idag och grejjat en väldans massa med "Durso" med kran och prövat byggt HGB utan någon större framgång. problemet som jag tycker är att det följer med alldeles för mycket luft ner av någon anledning. det kokas kaffe i sumpen. Hur har ni andra det, bubblar det mycket från röret i sumpen? Jag prövade även att förminska röret under akvariet till mindre från 32-20 (va den ända storlek jag hade och det gick inte så bra bubbla typ mera.

Några tips?

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hållt på idag och grejjat en väldans massa med "Durso" med kran och prövat byggt HGB utan någon större framgång. problemet som jag tycker är att det följer med alldeles för mycket luft ner av någon anledning. det kokas kaffe i sumpen. Hur har ni andra det, bubblar det mycket från röret i sumpen? Jag prövade även att förminska röret under akvariet till mindre från 32-20 (va den ända storlek jag hade och det gick inte så bra bubbla typ mera.

Några tips?

/Andreas

Hur stort lufthål har du? Jag har två stycken i min som är 1 mm /st. Vanligt är att man släpper igenom för mycket luft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort lufthål har du? Jag har två stycken i min som är 1 mm /st. Vanligt är att man släpper igenom för mycket luft.

Jag har ett hål i sidan av hatten som jag vrider tills den precis vill sänka ytan i avrinningsboxen. det kommer så mycket luft så det känns som den tar kyvluft någonstan men jag kan inte fatta var i så fall

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite fakta skulle vara bra..

vilken pump har du som returpump ? och lyfthöjden för vattenpelaren.

så vi kan få fram ett flöde som ska kunna gå genom duroson tyst o fint

mvh manne

Det är en maxi-jet mj1000 1000l/t tryckhöjd 1,5m och höjden är ca:1.2m. det går genom 20mm rör

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så... nu kan vi jobba lite.. du har 32 durso uppe i karet , sen under går du ner till 20mm , sen med tanke på den "lilla" pumpen så kan du sätta en kulventil på 20mm röret o stänga till ca 50% , någonstans där kommer det o bli bra..

mvh manne

Jag tog bort 20mm röret igen för det sprutta och levde farskon då. vart som baksug och nivån åkte upp och ner i avrinningskammaren fast jag tog bort hatten på tornet med i.o.f hade jag ingen kulventil på 20mm röret.

Jag funderar på byta ut pumpen till en aquaabee istället för jag ska köra en squid och maxi.jet e nog för klen för den. det borde ju också göra det bättre för "Durson" med eller tänker jag fel då?

Tack /Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog bort 20mm röret igen för det sprutta och levde farskon då. vart som baksug och nivån åkte upp och ner i avrinningskammaren fast jag tog bort hatten på tornet med i.o.f hade jag ingen kulventil på 20mm röret.

Jag funderar på byta ut pumpen till en aquaabee istället för jag ska köra en squid och maxi.jet e nog för klen för den. det borde ju också göra det bättre för "Durson" med eller tänker jag fel då?

Tack /Andreas

anldeningen till att det väldigt svajigt var att den bitvis fick hävert i röret troligtvis.. hade du nu kunnat styra lite med en kran så närmar du dig lagom mängd luft/vatten genom..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Äntligen har jag fått ordning på avrinningen till sumpen. Det har kostat några kronor och har tagit mycket tid. Men nu är akvariet så tyst att jag skulle kunna använda det till nattduksbord :). Det slutade i alla fall med en sorts Hofer Gurgle Buster men jag ska pröva en durso med sen när jag fått nya delar för skojjs skull och se om jag kan få det lika tyst.

Jag har 32mm genomföring men har satt dit 25mm rör istället.

Det första jag gjorde var att öppna HGB:n fullt och satte en 25mm kran långt ner som jag stängde sakta tills vatten nivån precis öka i akvariet och sedan öppna lite så vatten nivån skönk igen.

Sen gjorde jag samma sak med koppen högst upp.

Den lät fortfarande fan efter det här och bubbla som sjutton i sumpen.

Så jag beställde genomskinliga rör så jag kunde se vart all luft kom från.

de var då jag kom på att jag kunde köra ner en 6mm slang i mitten och kunde ändra luftflödet så det inte följde med ner i sumpen. Har säkert 30cm lång slang i röret för att fånga upp luftbubblan.

Bild 1 är med för kort slang och luften flödar igenom ner i sumpen och låter fan.

Bild 2 Lägg märke till hur jag har fångat upp luft bubblan för att slippa oljudet.

Drar jag ner slangen minskar luftbubblan och nivån sjunker. Drar jag upp den så ökar vatten nivån så det gäller att finlira. För drar jag upp den för långt så rinner luften bara förbi slangen och dras den ner förlångt så minskar nivån för att sedan suga tjuvluft från koppen.

Det jag ångrar lite är att jag inte borra ett hål till för ett säkerhetsrör om nivån skulle bli för hög då det känns ganska kännsligt som det är nu

post-2725-14468919414566_thumb.jpg

/Andreas

post-2725-14468919414463_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...