Gå till innehåll

6x24w T5, vilka lysrör i?


kalix

Rekommenderade inlägg

Jag har som bekant ett 120L juwel Lido, till det har jag beställt en 6x24w T5 ramp med två st strömbrytare 3 rör till varje.

dom rören som medföljer är 3 Unit white (10000K)+ 3Unit Blue(20000K)

bör jag byta ut något av dessa rör?, isåfall till vilket?, nått speciellt som framhäver alla vackra färger i korallerna?

eller vad rekommenderas?

och hur bör jag sätta dom? 3st lika efter varann eller varannat rör blått varannat vitt?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lugn nu bara. Du kan väl åtminstone tända rören innan du säger att de är kass.

Sätt i rören vartannat gult vartannat blått. Om du sedan tycker att andra har snyggare ljus kan det vara actinic som saknas. Men innan du beställer så kolla att rören inte har någon speciallängd för Juwel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har som bekant ett 120L juwel Lido, till det har jag beställt en 6x24w T5 ramp med två st strömbrytare 3 rör till varje.

dom rören som medföljer är 3 Unit white (10000K)+ 3Unit Blue(20000K)

bör jag byta ut något av dessa rör?, isåfall till vilket?, nått speciellt som framhäver alla vackra färger i korallerna?

eller vad rekommenderas?

och hur bör jag sätta dom? 3st lika efter varann eller varannat rör blått varannat vitt?

Mvh

jag ska köra 6x54w i mitt sen, fick rådet av en på Reefcentral att köra dessa rör/ljustemp:

Giesemann POWERCHROME aquablue plus x 1

light colour: blue/white 15.000 K

Giesemann POWERCHROME T-5 midday x 1

light colour: white 6000 K

Giesemann POWERCHROME actinic plus x 4

light colour: deep blue 22.000 K

Sätt dem 22k - 22k - 15k - 6k - 22k - 22k

1 2 3 4 5 6

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lugn nu bara. Du kan väl åtminstone tända rören innan du säger att de är kass.

Sätt i rören vartannat gult vartannat blått. Om du sedan tycker att andra har snyggare ljus kan det vara actinic som saknas. Men innan du beställer så kolla att rören inte har någon speciallängd för Juwel.

tror inte riktigt du läst vad jag har skrivit, har aldrig sagt att något är kass och dessutom så vad har juwel att göra med rampen jag beställt?.

det jag fråga om va vilka rör som rekommenderas att kombinera om jag har 6st totalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror inte riktigt du läst vad jag har skrivit, har aldrig sagt att något är kass och dessutom så vad har juwel att göra med rampen jag beställt?.

det jag fråga om va vilka rör som rekommenderas att kombinera om jag har 6st totalt.

Om du sätter dem rören som följer med varannat och du skulle vilja ha lite annat spectrum kan du ju byta ett av dem vita till Fiji purple tex.

Ett blått fram sen vit sen blått, fiji, blått, blått?

Finns ju många olika kombos.

Kanske du menar så här:

2 blue+, 2 blue special, 2 pro color

post-4729-14468918725909_thumb.jpg

post-4729-1446891872608_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för utförlig info :)

blir iaf att sätt varannat vitt/blått när rampen kommer hem.

vad gör ett Fiji purple? framhäver det några speciella färger eller är det bara för att få annorlunda ljus?

Röret är lilla/rosa, framhäver röda toner mer. I mitt 112L sitter där 1st 22k 1st 10k och 1st FijiPurple, ser snyggt ut. Hade 2st 10k innan och det tyckte jag var alldeles för vit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...