Gå till innehåll

Hur sköter man en acanthastrea?


Datate

Rekommenderade inlägg

Köpte en liten men riktigt snygg acanthastrea på C-life för en tid sen. Dock har jag sen första dagen haft "problem" med den. Den pendlar mellan att se halvrisig ut till att se rent ut sagt döende ut.

I butiken var den "uppblåst" och lite köttig, men här är det vissa dagar så illa att man ser skelettet på flera ställen.

Vad behöver denna korall för att trivas vad gäller ljus, cirkulation, tillsatser mm. Hittar i princip inget av värde när jag söker.

I dagsläget står den på bottnen med medelcirkulation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är den väldigt liten (ca 3 munnar) och ser tidvis väldigt vissen ut, men nu har jag tagit lite ytterst mediokra bilder som jag skall försöka skicka upp så fort jag lyckas komprimera ner dom till vettig storlek...men det får bli först när ungarna lagt sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi vill se en bild. Kul att fler intresserar sig för dessa underbara koraller.

Inte för mycket ljus. Inte för mycket cirkulation, gärna så lite som möjligt. En laddning tinad artemia då och då och sedan så kommer du se den sätta fart.

Tack för svaret!

Lite konfunderad blev jag dock när jag läste på länken ovan...medium till stark belysning och mediumcirkulation!

Menade du att cirkulationen skulle vara så liten som möjlig, eller både ljus och cirkulation?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har några olika färger, också fraggar eftersom att större kolonier kostar en smärre förmögenhet, (ett par tusen kr).

Min alldeles personliga erfarenhet är att de framförallt inte skall stå i stark ström. Står de i för starkt ljus tenderar de att tappa färgerna. Mina står på botten av akvariet med minimal ström. Då slår de ut som mest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter bra!

Då ska jag låta den vara kvar på bottnen, men skall se hur det är med flödet just där den står. Det är ju trots allt en fragg, så det kanske tar en stund innan den sätter fart. Är ju mer van vid SPSer, så det känns lite "ovant" å ha en äkta LPS hehe (okej...jag har några eupyllior? oxå)

Är det artemia som gäller om man skulle vilja mata, eller funkar det med det mesta i småväg?

JUst det ja...hur är det med näringsämnen. Vi har väldigt låga näringsvärden (omätbart iom Zeovit). Kan det ha en negativ inverkan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En undran.

Har läst på reefcentral att tubastreor och liknande kan äta lite för mycket (dom tar in det i munnen men hinner inte med att smälta det så det ruttnar inne i dom)

Kan detta hända med Acanathastreor också? Har för övrigt fått hem tre stycken som ser ut att trivas och fläskar upp sig fint om dagarna och håller polyper ute om nätterna som jag matar ungefär vart tredje dag. Just nu är det lite tomt i frysen så dom får hålla till godo med Artemia.

Dom står på botten i akvariet och det är ganska dåligt flöde där. I övrigt är akvariet 60 cm högt, 6*39 W T5 ca 20 cm ovanför ytan så dom får inte jätte mycket ljus...

Det är så jag har mina tre och dom verka gilla läget. Har haft en där innan karet kraschade och den växte utan att jag matade den.

Mvh

Hellman

Ändrat av Hellman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Den ser helt klart inte döende ut längre. Har förvisso bara matat ett par gånger, men nu finns det inte längre nått som tyder på att den inte kommer bli en fin pjäs en vacker dag!

Trots att hela kolonin med 3-4 "huvuden" är max 2cm i diameter, så har den nu murriga färger och köttiga "polyper".

Har som sagt matat några få gånger. Därutöver har vi mer eller mindre slutat med zeoviten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...