Gå till innehåll

Fiskbestånd


Nito

Rekommenderade inlägg

Detta är mitt planerade fiskbestånd (ungefär) någon dvärgkejsare och någon fler kommer nog till vad det lider.

Deta jag undrar över är om dessa går ihop, Kirurgerna blir ju tre st. men av olika art så jag undrar lite om dom kommer överens?

Burken är på 575 l.

Sedan undrar jag hur länge man bör vänta (om man bör det) efter cycklinginnan man släger ner någon Anemon eller korall

2 st. Clowner, Amphiprion ocellaris

Vitbröstad Kirurg , Acanthurus leucosternon

Pustar Räkor

Turbosniglar

Nemateleotris decora

Paracanthurus hepatus

Zebrasoma flavescens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska ha de där kirurgerna så ska jag rekomendera dig att skaffa en riktigt bra UV, innan du köper dom. Om du nu inte har en redan. Acanthurus är prickmagneter.

Dvärgkejsare och koraller kan vara en risk, de kan fatta smak för dessa.

Angående hur länge du ska vänta innan du "slänger" ner en anemon så har jag läst mig till att du borde vänta 4-ever. Anemoner går i svårighetsgrad från jättesvår till omöjlig, så det är nog lika bra att skippa dom.smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ställ dig frågan en gång extre vist är dom fina men du kan inte ha några koraller igemte för dom kan sträka sig ganska långt runt om å bränna sen kan dom börja vandra å bränna dina koraller.

Min tog min fina kejsare häromdagen när ja va på jobbet så den står inte högt i kurs idag kan ja säga

Så tänk efter en extra gång sen bör du väll vänta i minst 6-8 månader beeroende på vad du har för vattenvärden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en bubbletip anemon. Den kröp runt över hela inredningen och brände koraller lite överallt. Nu har jag satt den mellan några levande stenar mitt ute på botten med sand runt omkring. Eftersom dessa har svårt att ta sig fram över sanden så har han blivit kvar. Han har flera gånger försökt att börja gå därifrån men stannar där levande stenen tar slut. I över 3 mån har han varit kvar och då har jag ändå bytt pumpriktningar där imellan.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående anemoner så tog min(a) en pincettfisk (Ch.Rostratus) i går morsesmiley18.gif. Så tänk dig verkligen för vilken anemon du köper, men om du ska ha anemoner så är det intealls omöjligt när väl vattenkvalitén är god, min anemon har först växt från4cm i diameter till 7-8 för att sedan dela sig (runt en pelare? hur konstigt det än låter) och vips så har jag två, sen ett år tillbaka. Till glädje för mina clowner ska jag tillägga.

MVH, Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Därmed antar jag att du har en bubble-tip anemom även du Simon,då det är den enda som regelbundet delar sig i akvarium smiley2.gif.

Hur som helst,läs på ordentligt innan du skaffar en anemon,det är MÅNGA som stryker med och många av dessa kan vara decennier gamla somdör på några månader i ett akvarium. Om du bestämt ska ha en så försök få tag på en BTA klon från någon som delat sig i akvarium,det är nog den lättaste anemonen du kan hitta(förutom Majano och Aiptasia då).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...