Gå till innehåll

Något äter upp vår sjöstjärna och mystiska saker händer...


Happy

Rekommenderade inlägg

Har vi någon akvarieexpert här som kan förklara vad som händer?

Vi har ett clownhotell med (från början)

2 clownfiskar

2 kardinaler

3 eremitkräftor

2 turbosniglar

1 stjärna/sandvändare

2 ganska stora räkor

4 koraller

2 anemoner

Nu har på kort tid båda anemoner dött från ena dagen till den andra.

En clownfisk är bara borta (uppäten av vad?)

Varje dag så blir sjöstjärnan mindre och mindre, armarna kortare och kortare - något äter på den!

En liten krabba finns plötsligt i akvariumet (lika liten som eremitkräftorna)

Har någon en aning om vad som händer?

Värdena tycks ok.

Vad ska man göra med stackars sjöstjärnan? Jag kan knappt titta på den för att det ser så hemskt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset med krabban. Vad menar du för en fälla? Kan man köpa det eller? Vi har bara sett krabban ett par gånger, den håller sig gömd i skrevorna på levandestenen. Den är ganska liten.

Vi hade clownfiskanemoner. Jag vet faktiskt inte vad de heter, men en var grön och hade rätt "bulliga" armar och den andra var gul med en blå prick längst ut på alla armar.

Den gula verkade må superbra och var jättevacker. Sedan la den sig plötsligt upp och ner en dag och sedan dog den. Det var samtidigt som en av clownfiskarna försvann.

Jag har ingen aning om var clownfisken tog vägen, det känns inte som om räkorna eller kräftorna är tillräckligt stora för att fånga och äta upp den. Kanske självdog den och blev uppäten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thomas jag hoppas inte nedanstånde ord är för hårda de är med all välmening. Jag är ytterst skeptisk till att något odjur i karet dödat allt.

Jag tycker att det övergripande misstaget du gjort är införskaffat olämpliga invänare till ditt akvarium. Ditt akvarium är inte lämpligt för anemoner och du har antagligen dödat dem med för klen belysning och dåliga vattenvärden är min gissning. Sjöstjärnan svälter antagligen ihjäl i ditt kar och faller isär som du beskriver. Din fråga i denna tråden gör mig lite fundersam kring din salthalt.

Aha... Jag ska skicka iväg maken för att köpa nytt vatten och lite tester idag då. Saltet och nitratet var som sagt bra, men de andra testerna har vi inte hemma.

Det är ett litet 40 l akvarium så det är väl ganska strömt.

Vad brukar ni fylla på med, ozmos eller saltvatten?

Ändrat av Jaken
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...