Gå till innehåll

Förfillter osmos


Veijo S

Rekommenderade inlägg

Jag har en fundering på att bygga ett förfilter till osmosen för osmosen klarar inte fullt 1 år för mig så har funderingar på att bygga ett med fin sand samt ett med kol i men vad för sorts sand och kol.

Funderade på att köra igenom typ blästersand och sedan aktivtkol sedan in i osmosen.

Har någon provat eller har ideér på media som kan brukas för detta ändamål??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar säga att aktivkolfiltret är slut efter max ett halvår. Partikelfilterna är slut när de bromsar flödet. Membranet brukar vara det som håller längst, förutsatt att de andra, speciellt kolfiltret hålls efter.

Om man nu vill ha ett förfilter, vad är det man vill det ska ta, sediment, eller klor?

Oavsett så är filterhus, med tillhörande patroner det smartaste alternativet. Säljs överallt där de säljer VVS utrustning, skulle jag vilja påstå...

(typ björnfilter)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja för det är det jag har problem med osmosen slutar att ge vatten effter typ 6mån och då blir jag less på det så något måste jag hitta på för jag har egen brunn och det vattnet är inte det bästa för akvarie bruk men dricka så är det kanon men skall kolla upp detta med den lokala vvs handlaren angående fillter.

Mycket bra med olika förslag på saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Slutar ge vatten" ? Du behöver med andra ord sediment / partikel filter, för att de nyvarande sätts igen. Har du provat att montera bort det partikelfilter du har i dagsläget för att se om det är det filtret som blir igensatt?

(För att försöka bestämma vilken storlek på partiklarna du behöver filtrera bort)

Jag röstar fortfarande för ett enkelt VVS filter. Jula har filterhus och "0,5 micron" filter för 159, respektive 69 kr.

(0,5 är mycket smått, frågan är om den spec'en stämmer, eller om det är ett 5 microns filter. Om det är aktuellt kan jag åka förbi och kolla någon dag i veckan.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tagit iser efter fösta (sand)filtret oh det rinner på bra sedan effter kol filltret och det rinner ochs på när jag sedan monterade isär själva osmosen eller vad man säger så fanns det mycket brunt klägg där så något går i genom och tätar filltret i osmosen det är detta jag tror skapar problemet att den inte ger ut något vatten därför vill jag rena så mycket jag innan det kommer till osmosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som om du behöver ett finare partikel filter med andra ord. Du råkar inte ha någon aning om vad det sitter i ditt partikelfilter i dagsläget? (Kolfilterna är normalt 5micron, och alla partikelfilter bär monteras före kolfiltret, oavsett genomsläppningsdiameter...)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte vara så att det bruna klägget är kalkavlagringar? Om det är det så är jag osäker på om partikelfilter fungerar utan då är det väl snarare backspolning som behövs?

Jag kan egentligen inget om osmosanläggningar eftersom jag kör avjoniserat men den kan väl inte skilja sig så mycket från min diskmaskin? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...