Gå till innehåll

Oskar's hål i plånboken.


OskarW

Rekommenderade inlägg

Hej!

för några veckor sedan skänkte triton bort en del akvarium och jag kände att det var dags för uppgradering.

så dit åkte jag och plockade upp ett 540 liters kar vilket som kommer bli mitt Plånboks hål.

då det inte fanns någon bänk till karet så valde jag att bygga en själv av 45x75 reglar.

detta kar är tänkt att köra lågbelastat

och när en bra sump och skummare kommer upp på begagnatmarknaden så får man knipa dem och sätta igång sumpen ( förberett för sump)

Skummare: 700-1000 liter

Cirkulation: Retur typ eheim 1262, Seio p10000 x 3

belysning: ska inte köra så mycket stenisar så runt 4-5 39watt räcker för mig.

post-3855-14468918794113_thumb.jpg

post-3855-14468918794322_thumb.jpg

post-3855-14468918794506_thumb.jpg

post-3855-14468918794696_thumb.jpg

post-3855-14468918794885_thumb.jpg

post-3855-14468918795121_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett tips direkt.. kör minst med 54w rör, dom är lite längre än 39w rören.. så får du mindre mörka zooner i kanterna.. nästa steg på rör 80w är ca 146cm då hade du haft ljuse över hela längden, kankse något du hade uppskattat lite senare in i bygget.

bara ett tips. lycka till med bygget.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe sune, skulle skrivit det i mitt förra inlägg.

det kommer dit ben i mitten, vill bara få in en sump först ;D tänkte doc kbara ha ben som ska "klämmas fast" så det stödjer bara när det e vatten i karet alltså typ slå in med hammare tight.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha ;D som du säger känns det väldigt stabilt.... jag har använd mer trälim och stöd överallt än vad jag kan räkna.. jag kunde hoppa på den så.. men ett ben åker nog in för säkerhets skull ;D

för ett 375 skulle jag nog våga köra utan mellanregel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu är karet fyllt med sötvatten, alla läckor i min avrinning tätade och en durso placerad i avrinningskammaren.

Det blev ett 4x54w armatur, från Triton.

bara salt som jag väntar på innan jag ger mig ut för att hitta lite begagnad LS. (om någon har fin omedicinerad får ni gärna kontakta mig!).

Tyvärr fick Triton in en felleverans på sitt salt förra gången, men de skulle tydligen få in nytt i kommande vecka, så det är väl då det sätts igång,

Mer bilder kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

jodå, karet är klart och helt klart att fyllas och sättas igång, men jag funderar på att strunta i det och starta upp ett mindre kar då jag kommer flytta hemmifrån om ½ år till studentlägenhet. och ett så stort kar uppskattas nog inte just då :P

Just nu överväger jag att sälja allt i ett paket och sätta igång ett jag kan flytta med mig, runt 200-250 liter "bara". så om ngn är intresserad så kan ni ju dra iväg ett pm eller något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...