Gå till innehåll

Lite seriöst försök att få bort pumpljud


Diskusfreak

Rekommenderade inlägg

Då mitt akvarierum gränsar till sovrummet så vill jag får tyst. Efter att ha sökt information och delvis funnit denna på div hemmabio och byggnationsforum så skall jag nu testa.

Då ljudet jag vill få bort är i två former, vibrationer i material som ligger mot pumpen och ljud från själva pumpen, så löser jag detta genom en fristående dämpningslåda (hushbox)

Material:

Utomhusgips

Dämpmatta till bilar

Vanlig isolering (glasull)

Silicon

Kantlist

Gummimatta

Ev data fläkt

För att få bort vibrationerna kommer jag bygga ”ben” av gummimattan som jag ställer lådan på.

Utifrån sett kommer lådan vara dubbeltgips med siliconerade fogar. Kantlist i trä för att stabilisera konstruktionen.. Sedan ett lager glasull (matta inte rulle) och då denna är rätt fast så kan jag fästa dämpmattan direkt på gipsen.

Sedan är frågan om man vågar lita på att vattnet kyler pumpen nog eller om det bör vara en fläkt. Jag gissar på att vattnet inte kyler nog och bygger en genomluftning i som till formen liknar en labyrint (ungefär som man bygger en sump) På detta sätt hoppas jag att ljudet delvis filtreras bort.

Kan ta lite bilder och kommentarer under nästa vecka om nån är nyfiken på resultatet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt test kommer det bli motorljudsdämpning, blymmatan ersätts av dubbelgips har jag tänkt mig.

Storleken på lådan blir ungefär

Gips 24 + isolering 45, dämpmatta 30 luftspalt runt 50. gånger 2+pumpensyttermått.

gissningsvis 450bredd 600 lång och 450 hög så rätt stor blir den, tur att man har mycket plats.

dubbelgipset tror jag är det som dämpar mest, så om man vill ha den mindre är det nog glasullen man får minska på.

Är det någon som har ett ok program för att mäta ljud? blir ett mer seriöst test då

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga program som hanterar ljud från en pump, men jag skall leta lite. Jag har byggt mycket billjud när jag var yngre och lådmåtten är a och o när man vill bli av med oönskade acustiska ljud. Näe jag byggde ljud lådor så hadde jag inga program utan testade mig fram och resultaten varierade i varje enskilt fall, broende på material. Om jag skulle byggt hadde jag använt MDF utanpå och gips innerst. Sedan kommer problemet med in och utlopp, det gäller att få till någon slags gummimuff vid rörgenomföringen. Detta problem har jag i den låda min skummare står i, rören ligger emot och skapar oljud och vibrationer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant experiment, jag tror dock att du bör ha någon form av ventilation för att undvika att pumpen slits fortare än nödvändigt. Jag har själv en Deltec 4040 och jag tycker att den blir ganska så varm fast den står i det "fria". Jag har en decibelmätare som du skulle kunna få låna om du vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slangarna och vattnet för också över ljud. Det minimerar du med en 90 grader böj av mjuk slang. Jag prövade med T-stycke vid taket rakt över mitt centralfilter men hela taket hoppade i takt med pumpen. I Storarummet över var Hifi ett okänt ord men när jag byggde om centralfiltret så att tilloppslangen upp kom i änden på linan i taket med en böj blev det betydligt mindre oljud. Det är smart att som Metcrue säger använda två material i lådan. Då dämpas vibrationer mer för att materialen har olika resonans. Lägg i en sensor till en digital utetermometer så du blir varnad innan pumpen ev riskerar att brinna upp. Liggunderlägg brukar fungera bra som vibrationsdämpare men om trycket blir för stort går luften ur så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering av exprimentet

Som vanligt så kommer annat mellan men materialet är inköpt. Ang decibelmätare vore det självklart det bästa men som det nu verkar blir det en ok mikrofon kopplad till datorn och ett gratisprogram

Tack för erbjudandet nicklas men det blir jag testar detta först. Mäteresultatet visar änså hur mycket lägre ljud det blir om det sedan var 25 dB eller 22 dB från början spelar mindre roll. Det viktiga är hur mycket lägre det blir.

Testet blir på två pumpar, en Aqua Medic 6500och en Iwaki magnet pump md 40 r.

Hoppas tid finnes till helgen. Samtidigt som jag dämpar pumparna dämpar jag resten av utrustningen samt dörrar in till mitt akvarie rum.

Lite info för dem som orkar läsa: Då jag har sötvattenskar har jag droppfilter kopplat till min ytavrinning. Denna är byggd av 2 st 15 cm avloppsrör(ca 120 långa) i dessa passerar det 5000 L/h ner till sumpen och detta låter en del med. Dessa bygger jag in med dubblet gips samt gullfiber.Dörrarna till akvarierummet består av plywood isolerat med 3 cm cellplast, dessa komplitteras med enkelgips, ev dubbel.

Skulle väl vara fasiken om det inte blir tyst efter dettasmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...