Gå till innehåll

HyperBamse 375liters


HyperBamse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tror nog att detta är ett undantag från regeln. Väldigt stort kar om jag kommer i håg rätt ,800gal var det vist. Inga mjukkoraller heller. Ja i vilket fall som helst så spellar dett inte någon roll vart du läser om dessa fiskar så är de ej revsäkra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är precis den sorten jag var intresserad av........ i butiken säger de att de troligen går med den sorten.....så jag tänker prova så fort jag kommer över ett par.....

Men det är väl som med sötvatten...... vissa fiskar ska inte gå och ha ihop och så men ändå så fungerar det för många....... men jag får väl prova och se annars är det ju bara att lämna tillbaka dem....

jag är inte Feg för att prova på.......kanske lite envis bara smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste våga testa olika saker. Jag har en clowntryckare i mitt korallkar och han rör inte en enda korall. Han struntar i min sjöborre men gillar att välta turbosnäckor. Räkor stoppar jag inte i för det har jag provat en gång för länge sedan med en likadan tryckare och det vet jag inte funkar. "Själv är bästa dräng". Tips: Om du ska ha vimplar så bör du ha minst 4-5 stycken då den är en renodlad stimmare och trivs bäst med sällskap samt har lättare att vänja sig vid fångenskap. Lycka till och glöm inte att tala om för oss hur det gick eller går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge det är Heniochus-släktet så ska de väl vara ganska lätta? Även om man får räkna med att det förmodligen bara blir fisk i karet efter ett tag...verkar vara den generella erfarenheten på RC iaf. Risken är väl annars att man förväxlar dem med Moorish Idol som inte överlever.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej men det är tänkt just 4-5 st av exakt den sorten på bilden (Heniochus dipherutes)..... "storlek: mellan 20 och 25 cm"........"fredlig och lättskött i ett ganska stort akvarium".... tror att de kommer att gå faktiskt......men jag får väl prova......det ända som kan hända är ju att jag antingen får en dyr månadskostnad på koraller eller får lämna tillbaka dessa.....

De som är svåra eller tydligen nästintill omöjliga är antingen Zanclus cornutus eller Heniochus intermedius......och dessa ÄTER koraller......... men de små tydligen inte....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickade ett mail till Steve och fråga om vimplarna äter korall.

Svaret:

There are several species of heniochus. The diphreutes species are mid water plankton feeders and are generally reef safe. The trick is to get the diphreutes species since they look so similar to the acuminatus species....which is the most frequently imported species and is a coral eater.

<DIV></DIV>

<DIV>Steve</DIV>

<DIV></DIV>

<DIV></DIV>

<DIV></DIV>

<DIV>Info från http://www.talaythai.com/Fish/0044_en.php</DIV>

<DIV></DIV>

<DIV>There are slight differences between both types of long fin banner fish. Species Diphreutes has a barb(Hulling) at dorsal fin. The second black stripe on the body is moved further toward the tail.</DIV>

<DIV></DIV>

<DIV></DIV>

<DIV>heniochus acuminatus. Inte revsäker</DIV>

<DIV>Heniochus_acuminatus.jpg</DIV>

<DIV></DIV>

heniochus diphreutes. Relativ revsäker

p_073_l.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vanliga clown paren bråkar lite, så ena (troligen hannen) är inte så fin i fenor och har några ruffs på kroppen också..... får se hur det går... upptäckte det i dag så kanske hände i natt eller på dagen.....

tyvärr har jag jobbat över hela veckan med så det har inte blivit några bilder på paren än men kommer så fort det passar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

okej nu verkar nästa problem ha kommit IGEN...... alltid verkar det vara något.... den clown som blev lite motad och uppvaktad av den andra orangea clownen har nu fått en jätte mage...... eftersom de är ett lekpar och bara det paret och ett till så kanske det kan vara rom men är inte säker....kan ju vara Hydrops också....... eftersom jag inte har möjlighet just nu att flytta över den till något annat så får den vara kvar och ha mina ögon på sig......

någon som har några tips kan gärna berätta så kanske det finns något jag kan göra.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyckte förut att krabbor var intressanta och lite rolig men nu kan jag säga att det har ändrats......

DSCF0108.JPG

Denna lilla J*vl hittade jag mitt i min stora vita korall, den som börjat falla sönder sedan i fredags.... hade ju en lika dan korall förut fast mindre och den gick också sönder ju men nu tror jag nog att det problemet var löst =) hehe kommer nog inte skicka tillbaka honom till karet........

någon som vet vad det är för krabba kan ju alltid skriva och berätta.....

fanns ju någon som samlade på nått typ av skadedjur.......kanske det finns någon som vill ha denna också smiley37.gif......helt gratis =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fanns på en affär i örebro som säljer saltvattensfisk =).......... men inga inne nu tror jag för jag väntar ju =)....

Clownen som va tjock har nu när jag kommit hem igen blivit smal men jag hittar ingen rom..... kan ju inte varit sjuk iallafall för då gick det över väldigt fort.......kanske det var rom eller förstoppning.......

hur som helst verkar det nu som att karet börjar få ordning och förhoppningsvis slutar algerna att växa snart också...

"klart slut"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Okej tänkte väl uppdatera lite här då börjar väl att sätta in en bild på min Sarcophyton som nu börjat att växa fast lite och trivas....

2005-01-04_160852_DSCF0188.JPG

Vet inte riktigt vad jag mer ska ta med men fråga gärna så fixar jag bilder på allt... inte så värst kamera men iallafall......

Lite för ljust men ni kan iallafall se uppbyggnaden av LS....

2005-01-04_161116_P1120_170927.JPG

2005-01-04_161438_P0901_213559.jpg

underdelen jag byggde till karet... (har försökt förut att få med den på bild med karet emn utan något bra resultat men så såg den ut innan jag tog in den)...

Jaja hoppas ni gillade uppdatteringen och fråga gärna om det är något ni undrar över eller vill se då smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ville ha tips på fiskar, tycker att du borde investera i ett par Valenciennea strigata.

Jag är mycket nöjd med mitt par, dom har sett till så att inga alger hinner få fäste i sanden, domär skitbra sandvändare och snygga att se på.

Mvh Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...