Gå till innehåll

lack


crille

Rekommenderade inlägg

HTTP/1.1 500 Server Error Server: Microsoft-IIS/5.0 Date: Fri, 19 Nov 2004 21:25:36 GMT Content-Type: text/html Content-Length: 80 The network is busy.

Jag vill ha tillbaka den text jag skrivit! Grrr smiley7.gifctrlc ctrlc!! smiley18.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

överlåda i trä, hmm kan du förklara lite mer hur du har tänkt. Det finns en del "fallgropar" och du kanske kan få ytterliggare lite tips smiley1.gif

jo jag tänkte bygga i mdf eller liknande,så jag får lysrör och mh inbyggt,dessa hänger i kedjor,så det ska inte vara något tak,(för värmens skull,berätta gärna om fallgroparna,jag är kass på att bygga!

jag är ju bara kocksmiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mors!

MDF är väldigt lätt att jobba med men det är ju en fiberprodukt som är känslig för fukt så personligen skulle jag valt 2-komponentslack då det blir helt tätt. Lite dyrare men resultatet blir därefter= hållbart = smiley1.gif

Jag har byggt en sump på 200l och ett kar på 800 liter i MDFsom jag plastade insidan på och sedan täckt med 2-komponents Epoxylack.

Gör gärna en skiss på hur du tänkt dig och lägg in här om du är osäker. Själv såritar upp allt i 3D-CAD innan jag gör något för att se om man tänkt rätt vilket inte alltid är fallet smiley17.gif

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm ok Jag tar tid på mig när jag skriver så det hann före ett par igen smiley17.gif

de e lugnt,jag har tillgång till mdf,och det är som du säger lätt att jobba med,lacken var jag mest orolig för med tanke på invånarna

ska göra en ritning,så får vi se..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen är du då bara ute efter att skärma av ljuset? Du har ingen utrustning som skall vara monterad i överlådan?Mdf är ganska tungt, hadde du tänkta göra en service lucka eller lyfta av hela för att pyssla i karet? Tänkt på att det ska va lätt att komma i karet annars finns det risk att underhållet blir lidande! Hmm aa jag vill fråga massor smiley37.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med golvlaminat - klick. Det man behöver hänga upp bör man tvätta med T-sprit eller hellre fettfri aceton där man tänkt limma innan lman gör limmnigen. Många golv laminat är vaxade på baksidan vid skarvarna.Jag använder vanligt Casco kontaktlim. Med dethar dethängt ett par år hos mig utan problem. Golvlaminatet suger inte mycket fukt så det slår sig inte gärna. Jag har inte lackat baksidan men det verkar gå bra ändå..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja no name,dels skärma av ljuset,dels för hoppbenägna firrar dels för saltet,ska vara en lucka fram,så det är lätt att jobba.du får gärna frågasmiley4.gif.

stig,det var ju en skitbra ide med klickgolv,har jag liggande,har du nåt

förslag på byggandetsmiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå annars till Biltema och köp hyllplan, snyggt limmat furu, urenkelt att jobba med, och billigt.Vill du bara göra en ljuskärm och droppsärm kan du använda laminat 2,9mm laminat.Så kan du få en huv i valnöt eller något annat trevligt träslag. Den blir desutom väldigt lätt och behöver inte lackas.

Själv oljar jag alla mina träalster med en golvolja som heter timbrex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt ekimitation till disken och lysrörställ i akvariekällan i Växjö. Tyvärr sålde han affären innan det gått mer än ett halvår men så långt tålde det all våta fiskpåsar perfekt.

Mitt 1500 liters växtakvarium har jag byggt in i furulaminat, en vägg på 4m med hål på 55*294 cm för framrutan. Översidan hänger med gångjärn itaket. Det har inte bågnat eller visat något konstigt över huvud taget på nästan två år.

Mitt Nanokar på 32 liter är inbyggt i boklaminat och det har varit perfekt i nästan fyra månader nu.

Alla laminatsidor är kantade med 21 mm vanlig furu ytterhörnlist som är betsad i olika blandningar för att matcha laminatet. Ändarna på hörnlisten bör man renskära med kniv i stället för att sandpappra. Annars suger ändarna mer bets och blir för mörka.En sida på hörnlisten är hyvlad för att passa tjockleken på laminatet.Sedan är llisten lackad med vanlig inomhus klarlack två gånger och limmad med vanligt kontaktlim på laminatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...