Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Hej!

Jag har en vitbröstad kirurg som har en typ av vitprick på ena ögat och ögat är väl en aning dimmigt också. någon som vet vad det kan vara och om man kan göra något åt det? den ser bra ut i annat fall, är den döende?

Postat
  • Författare

lyckades ta en bild på ögat, som ni ser är det lite grumligt..

post-4490-14468918900553_thumb.jpg

Postat

Brukar hänga ihop med vita prick, men kan också bero på mekanisk skada. Botemedel är bra vattenvärden, stressa inte fisken, släpp inte i nya fiskar på evigheter. Möjligen kan UV-C hjälpa/förebygga?

Postat
  • Författare

har ett uvc igång men fisken är rätt så nytillkommen så får väl avvakta och se hur det går. han äter och mår bra annars och den gula kirurgen är inte allt för hård mot den, de har hittat sina platser i akvariet.

såhär ser han ut på andra sidan:

post-4490-14468918900768_thumb.jpg

Postat

Ja avvakta du. Min erfarenhet är att den kirurgen är en ganska svår fisk att ha. Kanska skall berika maten med vitlök, i förebyggande syfte?

Postat
  • Författare

ja den är rätt känslig men har haft en förut utan problem som blev för stor för akvariet enligt min mening så sålde den.

Postat

Grumligt öga brukar ofta bero av en bakteriell infektion efter t.ex. en skada men kan även bero av en massa annat. I vanliga fall läker det ut av sig själv om vattnet i din burk är OK och korallerna på bilderna ser ju ut att må toppen. Jag skulle vänta någon vecka och se hur det utvecklas innan man börjar mecka med mediciner.

Postat
  • Författare

tack!

ja jag vill helst inte hålla på med medeciner eftersom jag har en igelkottfisk i. ska låta han gå ifred någon vecka så ser vi hur det går :) tack för svaren.

Postat

brorsan hade en clownhona som fick samma problem med ena ögat. det läkte ut efter et tag. min erfarenhet av pricksjuka är att det i första hand sätter sig på kroppen och i ett slutskede slår på ögonen. grymt fina firrar det där. hoppas det löser sig /Samuel

Postat
  • Författare

Hej! tänkte bara säga att ögat ser bättre ut idag, även det andra som inte hade det grummliga :) han simmar runt och betar som vanligt.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.