Beppe Postat 26 december 2009 Postat 26 december 2009 Kan man blanda magnesiumpulver med kalciumhydroxiden i kalkmixern eller får man några oönskade effeker av detta? Vore ett smidigt sätt eftersom jag ersätter mitt avdunstande vatten genom kalkmixern. Citera
Claes_A Postat 26 december 2009 Postat 26 december 2009 Vad är magnesiumpulver? Är det magnesiumklorid?I så fall har du ett problem för magnesiumhydroxid kommer att bildas i kammaren och det är precis som sin kusin kalciumhydroxid dåligt lösligt i vatten. Dvs vill du tillsätta en viss mängd magnesiumklorid till akvariet så kommer en hel del att fälla som magnesiumhydroxid i reaktorn och du förlorar därmed magnesium. Citera
stigigemla Postat 26 december 2009 Postat 26 december 2009 Nej det är svårt eftersom de har olika löslighet i vatten.Jag skulle tro att magnesiumhydroxiden (löslig 1,2 mg/l vatten) inte kommer att inverka det minsta. Eller att den driver upp pH så mycket att kalciumhydroxiden inte löses.I vilket fall som helst blir det omöjligt att få rätt proportioner på kalk/Mg. Citera
Claes_A Postat 26 december 2009 Postat 26 december 2009 Stig, jag tror du har väldigt rätt att de olika salternas löslighet ger svaret på frågan:Magnesiumhydroxid har en löslighet på 12 mg/l medan kalciumhydroxid har en löslighet på 1730 mg/l, dvs mer än 100X större. Dvs i princip alla magnesiumjoner i blandningen kommer att fälla som olösligt magnesiumhydroxid och kvar blir bara vanligt kalkvatten utan nämnvärda mängder magnesiumjoner. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.