mekl Postat 30 december 2009 Postat 30 december 2009 Är det någon som har koll om det finns något bra man kan behandla insidan av glaset med för att göra det så "algovänligt" som möjligt?Har för mig att Faunamarin hade något för några år sedan som de menade man kunde behandla insidan av glaset med men hittar inte det nu.På bilen kan man ju nano behandla rutan skulle det vara tilll någon hjälp på ett akvarium? Men är det något i det som är farligt??/Mattias Citera
stigigemla Postat 30 december 2009 Postat 30 december 2009 Jag har prövat ett par olika sådana preparat. De fungerar ganska bra på täckglas några månader. Innan man lägger på dem bör man göra rent glaset väldigt noga t.ex med en lackrengöring för billack. De håller några månader till ett halvår. Turtle wax har en som heter Rain Reppelent men Biltemas är precis lika bra. Jag har också provat Fauna Marins och Rowas. Citera
salar Postat 30 december 2009 Postat 30 december 2009 Är det någon som har koll om det finns något bra man kan behandla insidan av glaset med för att göra det så "algovänligt" som möjligt?Har för mig att Faunamarin hade något för några år sedan som de menade man kunde behandla insidan av glaset med men hittar inte det nu.På bilen kan man ju nano behandla rutan skulle det vara tilll någon hjälp på ett akvarium? Men är det något i det som är farligt??/MattiasDu tror inte att det är bättre att få lägre näring i karet så du slipper algerna på rutorna.Patrik Citera
mekl Postat 31 december 2009 Författare Postat 31 december 2009 Tyvärr växer kalkalger, rörmaskar mm alldeles utmärkt i ULNS system.Tanken är att minska/underlätta underhållet.När man prövat rengöra ett tömt akvarium på kalkalger mm önskar man vad som helst som skulle underlätta.Någon som vet om nanotekninken innehåller något giftigt?/Mattias Citera
salar Postat 31 december 2009 Postat 31 december 2009 Jag har för mig att i dom kar jag sett som e av ULNS art inte triggar kalkalgs tillväxt.Men om du ska rengöra ett tomt kar så e Citronsyra bra att andvända,fyll karet med vatten och i med syran och vänta i 2 dagar så e jobbet gjort av sig själv.Nanotekniken vet jag inget om men teflon eller glyserin borde va effektivt om du vågar testa.Patrik Citera
-=Mr_B=- Postat 31 december 2009 Postat 31 december 2009 Em... Tomma kar rengör jag genom att låta dem torka, ordentligt. Sen är det bara varmvatten och nya friska rakblad som gäller. Kalkalger rörmaskar och allt annt släpper snällt och fint.Däremot borde citronsyra vara en bra latmans-lösning, jag får väll prova det någon dag.B! Citera
Coralkiller Postat 31 december 2009 Postat 31 december 2009 jag kör rakblad när jag gör rent mitt kar från alger! klart på 10 min. mvh Jerry Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.