Gå till innehåll

Behandla glaset på nytt akvarium


mekl

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har koll om det finns något bra man kan behandla insidan av glaset med för att göra det så "algovänligt" som möjligt?

Har för mig att Faunamarin hade något för några år sedan som de menade man kunde behandla insidan av glaset med men hittar inte det nu.

På bilen kan man ju nano behandla rutan skulle det vara tilll någon hjälp på ett akvarium? Men är det något i det som är farligt??

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har prövat ett par olika sådana preparat. De fungerar ganska bra på täckglas några månader. Innan man lägger på dem bör man göra rent glaset väldigt noga t.ex med en lackrengöring för billack. De håller några månader till ett halvår. Turtle wax har en som heter Rain Reppelent men Biltemas är precis lika bra. Jag har också provat Fauna Marins och Rowas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som har koll om det finns något bra man kan behandla insidan av glaset med för att göra det så "algovänligt" som möjligt?

Har för mig att Faunamarin hade något för några år sedan som de menade man kunde behandla insidan av glaset med men hittar inte det nu.

På bilen kan man ju nano behandla rutan skulle det vara tilll någon hjälp på ett akvarium? Men är det något i det som är farligt??

/Mattias

Du tror inte att det är bättre att få lägre näring i karet så du slipper algerna på rutorna.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr växer kalkalger, rörmaskar mm alldeles utmärkt i ULNS system.

Tanken är att minska/underlätta underhållet.

När man prövat rengöra ett tömt akvarium på kalkalger mm önskar man vad som helst som skulle underlätta.

Någon som vet om nanotekninken innehåller något giftigt?

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att i dom kar jag sett som e av ULNS art inte triggar kalkalgs tillväxt.Men om du ska rengöra ett tomt kar så e Citronsyra bra att andvända,fyll karet med vatten och i med syran och vänta i 2 dagar så e jobbet gjort av sig själv.Nanotekniken vet jag inget om men teflon eller glyserin borde va effektivt om du vågar testa.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Em... Tomma kar rengör jag genom att låta dem torka, ordentligt. Sen är det bara varmvatten och nya friska rakblad som gäller. Kalkalger rörmaskar och allt annt släpper snällt och fint.

Däremot borde citronsyra vara en bra latmans-lösning, jag får väll prova det någon dag.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...