Gå till innehåll

När är det dax att byta osmos?


Datate

Rekommenderade inlägg

Som topicen lyder... Hur vet man att det är dax att byta osmos-filter? Är man tvungen att skaffa en TDS, eller går det att på något annat säkert vis se att det är dax. Att gå på ev ökad algtillväxt i karet känns inte så säkert då det kan ha med hundratals andra faktorer att göra.

Går det att mäta tex, eller hur gör man?

Byter man hela filtret, eller går det att ta reda på vilket/vilka delar som är slut?

Hur vet man att silikatmediet är slut? Det jag använder är rödbrunt. Har hört att det skall bli svart/väldigt mörkt när det är mättat, men det är aldrig något jag själv upplevt.

Filtret som vi har idag är nog runt 2 år gammal, silikatfiltret är väl bytt för något år sedan. Vi producerar ca 60 liter i veckan (ganska taget ur luften, men på ett ungefär).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar!

Har nu mätt kh´t ut från filtret och fick ett värde på nånstans mellan 0.0-0.3.

Kör salifert och vet inte om testet är 100% korrekt, men det verkar ju otroligt nog som om filtret då är helt okej? Jag som funderade starkt på att byta filtret i samma veva som jag beställde en ph-prob. Kanske slipper det då!

Är kH-mätningen ett effektivt sätt att kontrollera skicket på osmosen, eller finns det flera parametrar som oxå kan ha betydelse för vattenkvalitén ut ur filtret men som inte upptäcks via kH-mätning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått rådet att byta förfilterna (kol+sediment) minst en gång per år. Dessa är ju där för att skydda den betydligt dyrare osmosdelen vilken man ju helst vill slippa byta.

Det klart enklaste är ju dock att skaffa en TDS-mätare. Då har man full koll både på när silikatfiltermediat behöver bytas och när osmosdelen är slut.

De går ju att hitta för några hundralappar på EU-webshoppar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OKej, så en TDS-mätare är värd sina pengar med andra ord.

EN sådan finns ju på Triton för drygt 900kr, men vad skiljer den mot de biligare på e-bay för mellan 200-400kr?

"Tritons" skall ju gå att kalibrera, vilket inte de billigare gör. Är det värt de extra pengarna för att kunna kalibrera enheten, eller klarar man sig bra utan denna funktion?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...