Gå till innehåll

fiskarna försvinner :(


Fagerberg

Rekommenderade inlägg

blir snart galen, har haft en gul sebrasome som försvann helt spårlöst i mitt kar, sen en vecka senare försvann en putsarfisk och nu efter en vecka igen försvann min doris :( har en hummer stor som en tumme i karet också , vet inte vad den heter men den är lila orange har haft den i mitt gammla kar med men kan den ta fisken tror ni ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara. Vi har börjat förlora fisk oxå och har en likadann (dock större än din verkar vara, vår är ca 10-12 cm) men vår har bara tagit små långsamma fiskar eller fiskar som varit skadade/sjuka. Se till att hålla hummern mätt. Det verkar vara trixet!

Vi ska i alla fall fånga vår hummer och sätta den i ett mindre kar med bara "elaka" fiskar och typ eremiter eller liknande.

Leta upp hummerns håla så kan du nog se om det är den som är boven. Vi har hittat vår med bytet i klorna på nätterna, just efter det har släkts går den på jakt om den inte är mätt.

Hoppas det löser sig för dig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det vara. Vi har börjat förlora fisk oxå och har en likadann (dock större än din verkar vara, vår är ca 10-12 cm) men vår har bara tagit små långsamma fiskar eller fiskar som varit skadade/sjuka. Se till att hålla hummern mätt. Det verkar vara trixet!

Vi ska i alla fall fånga vår hummer och sätta den i ett mindre kar med bara "elaka" fiskar och typ eremiter eller liknande.

Leta upp hummerns håla så kan du nog se om det är den som är boven. Vi har hittat vår med bytet i klorna på nätterna, just efter det har släkts går den på jakt om den inte är mätt.

Hoppas det löser sig för dig!

okej , tack för tipset, har nu fångat han o slängt ner han i ett sidokar, verkade som det var han , såg när han högg med klorna efter en kirurg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en sådan här du har?

http://se.reeflex.net/tiere/785_Enoplometopus_debelius.htm

Har svårt att se att det skulle vara den som är boven, har själv haft en sådan under lång tid och det enda den har plockat har varit döda fiskar, så den är bra på att städa upp sådant som dör på naturlig väg iaf.

Att den "hugger" efter fisk tror jag mer är en naturlig reaktion på att försvara sitt revir än att den skulle vara hungrig. Min var runt en dm när den dog, dagen efter jag fick flyttat över den till mitt nya kar, då hade jag haft den i ett par år.

Att fiskar dör är inte helt ovanligt, det kan gå ett tag från inkoppningen, men det kan ändå ha sina orsaker i fångst/karantänshållning/transport.

Hepatus och "putsarfisk" är fiskar som är känsliga och lätt dör i fångenskap.

Hur länge hade du haft dina fiskar som dött, samt hur koppade du in dem? Hur stora var de?

Jag kommer att skaffa en likadan revhummer igen för att hålla rent inne bland stenarna där annars matrester kan ligga och smutsa ner vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en sådan här du har?

http://se.reeflex.net/tiere/785_Enoplometopus_debelius.htm

Har svårt att se att det skulle vara den som är boven, har själv haft en sådan under lång tid och det enda den har plockat har varit döda fiskar, så den är bra på att städa upp sådant som dör på naturlig väg iaf.

Att den "hugger" efter fisk tror jag mer är en naturlig reaktion på att försvara sitt revir än att den skulle vara hungrig. Min var runt en dm när den dog, dagen efter jag fick flyttat över den till mitt nya kar, då hade jag haft den i ett par år.

Att fiskar dör är inte helt ovanligt, det kan gå ett tag från inkoppningen, men det kan ändå ha sina orsaker i fångst/karantänshållning/transport.

Hepatus och "putsarfisk" är fiskar som är känsliga och lätt dör i fångenskap.

Hur länge hade du haft dina fiskar som dött, samt hur koppade du in dem? Hur stora var de?

Jag kommer att skaffa en likadan revhummer igen för att hålla rent inne bland stenarna där annars matrester kan ligga och smutsa ner vattnet.

japp det är en sån jag har, fiskarna har väl varit i karet två till fyra dagar, zebrasome har fått ett litet "hål" vid buken precis som ett sår, jag hade dem i påsarna jag köpte dem i och öste ner lite vatten då och då någon timme sen fick dem åka ner i nya karet så alla va pigga o friska, putsarfisken var ungefär 5-6 cm och zebrasome 4-5 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Putsarfiskar har vad jag förstått det inte den bästa överlevnadsstatistiken, inte vad ag kunnat läsa mig till iaf. Nya kirurger och så pass små dessutom är väldigt känsliga. Små sår som de kan få i samband med nyintroduktion och stress av andra fiskar eller en vass stenbit är ingen bra kombination. Jag tror du hade lyckats bättre om du introducerat dem en och en med ett par veckors mellanrum faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Putsarfiskar har vad jag förstått det inte den bästa överlevnadsstatistiken, inte vad ag kunnat läsa mig till iaf. Nya kirurger och så pass små dessutom är väldigt känsliga. Små sår som de kan få i samband med nyintroduktion och stress av andra fiskar eller en vass stenbit är ingen bra kombination. Jag tror du hade lyckats bättre om du introducerat dem en och en med ett par veckors mellanrum faktiskt.

okej, ska testa att köpa en lite större och en åt gången som du sa, tack för hjälpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...