Gå till innehåll

Hur länge ska jag köra mitt UVC?


mrbrandin

Rekommenderade inlägg

Det finns säkert lika många varianter på det som det finns akvarister.

Beror väl lite vad du primärt ska ha den till.

Själv kör jag bara när jag köper nya känsliga fiskar eller får problem med prick tex. Då kör jag i en månad ungefär dygnet runt.

En del kör dygnet runt året runt.

Andra inte alls.

Och alla varianter där emellan.

Nattetid gör den egentligen mest effekt på prickparasiter då dom oftast släpper från fiskarna då och blir frisimmande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör med 10w dygnet runt, har introducerat nya fiskar för några veckor sen och så men man kan ju kanske dra ner på det när man känner att det gått ett tag och sedan sätta igång det igen. jag ser iaf inget problem med att ha en mindre watt styrka på hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

9W till 112L tycker jag låter ganska ordentligt tilltaget. Jag fick med ett 5W till mitt, men jag vet inte om det är nån nackdel heller å andra sidan.

Vad jag läst så kan avsaknaden av farliga bakterier och annat som UV't tar kål på göra att fiskarnas immunförsvar försvagas och gör dem känsligare om man t.ex. Skulle få med nån skit när man introducerar nya individer i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beror helt på vilka fiskar du har i karet. mina hepatusar klarade sig med att köra uvc på natten medans min nya vitbröstade kräver 24 h om dygnet :(. sen beror det ju säkert på hur fiskarna tar sig i karet om dom bråkar mycket osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...