Gå till innehåll

Kabellängd från ballast till lampa?


NiXoN

Rekommenderade inlägg

Hur lång kabel kan man ha mellan en elektronisk mh ballast och lampan?

Orsaken är att jag har funderat på att lyfta undan mina ballaster lite längre ifrån karet för att slippa värme etc...

Fördelen i dehär fallet är även att jag skulle fördela belastningen på ytterligare en säkring.

Det börjar bli lite varmt i säkringsskåpet nämligen.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen aning men jag ska ändå spåna lite.

Om jag inte minns fel så är det rätt hög spänning till lampan vilket leder till små strömmar vilket i sin tur leder till små förluster och i sin tur leder till att kablarna kan vara ganska långa.

I övrigt så skulle jag i första hand kolla databladet till ballasten i andra hand kontakta tillverkaren av ballasten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är lite om det gäller samtliga typer av ballaster, dvs om det har nåt med uppstart att göra så kan det mycket väl variera.

Hmm får kolla med tillverkaren om dom har någon syn på saken.

Jag trodde nästan att någon skulle ha provat nåt liknande och kunde säga direkt hur det var;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ställde den frågan här på forumet för några månader sedan och fick då samma svar från flera personer att max längden ligger någonstans runt 1.5m för sladden mellan lampan och ballast. Och att det inte spelade så himla står roll vilken typ av lampa/ballast det var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte två beggade corlavue elekroniska ballaster för ett par år sen.. De hade enorma problem att starta upp så jag kontaktade coralvue och de sa åt mig attt kapa av kablarna mellan just ballasterna o lampan o prova. Då fungerade det kalasbra.

Jag minns inga mått men snacket om att det inte får vara för långt emellan stämmer nog iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Direktlänken fungerade inte men antar att du syftade på GIB ballasten?

Dom verkade intresanta, frågan är bara hur dom fungerar med tex. Reeflux lampor som helst skall ha elektroniska ballaster.

Den är "semi" elektronisk vilket är något nytt för mig.

Lite intressant kuriosa är att det är en lokal butik som tilhandahåller prylarna, vore smidigt faktiskt.

Tack för tippset Stefan.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...