Gå till innehåll

Sandvändar vs sandvändare?


klisster

Rekommenderade inlägg

Hejsan köpte en ny sandvändare igår, hittar inte namnet på den stod bara sandvändare i affären. Den rök ihop med min andra sandvändare igår såg jag men det hände bara en gång. Sen har båda mest varit under varsin sten. Dock har den nya kommit fram nu.

Tror ni det går bra att ha dom tillsammans eller dom kommer skada varandra?

Lite dåliga bilder på den nya sandvändaren den andra är ju en Valencienna puellaris han har varit i karet drygt 3 veckor.

post-4912-14468919120687_thumb.jpg

post-4912-1446891912089_thumb.jpg

post-4912-14468919121096_thumb.jpg

post-4912-14468919121297_thumb.jpg

Ändrat av klisster
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så jag borde alltså ta ut en av dom? Du tror inte att det finns någon chans att dom kommer bli "vänner"

Tvivlar på att dom kommer komma överens i ett såpas litet kar.

Någon av dom kan svälta ihjäl med om dom inte tar annan mat än det som finns i sanden.

Oftast brukar "gruffet" gå över inom några dagar om dom tolererar varann. Fortsätter det ändå så gör du nog bäst i att sälja den andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Hade en Strigata, inte så kul när han efter någon vecka började transportera sanden upp 50 cm i akvariet innan han silade den. Hade sand ÖVERALLT. så om du ska välja, dumpa Strigatan! Min dog dock pga matbrist (var ganska tunn när jag fick han + åt inget jag la i)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Valenciennea strigata blir upp till 18 cm och vill ha en akvariestorlek på ca 400 liter enligt reflex, har en liten i ett 170 liters men kommer nog få sälja den när den är för stor/uppgradera akvarie ;), den är feg-tuff skulle jag säga ena stunden gömmer den sig och andra är det den som nafsar efter en annan fisk, vilket gör att de kan svälta ihjäl när de gömmer sig under en sten eller så kan de hoppa ut akvariet. Sen kan man få sand precis överallt då de har en tendens att sortera sanden i högar där de vill ha den oavsett hur irriterad du blir på att se akvariets botten här och där och ha en djup sandbädd här och där. Sen kan ju Gobies vara aggressiva mot liknande fiskar så de kommer nog inte ge sig, med tanke på akvariestorleken i alla fall.

Men till strigatans försvar som städare så är de otroligt bra de lämnar ingen fläck oberörd och de nafsar lite alger i resten av akvariet med (men de kan begrava t.ex. koraller som ligger i sanden).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...