Gå till innehåll

Tillräcklig mh-lampa??


Guest jake

Rekommenderade inlägg

Hej, håller på att bygga mitt första kar på 60x60x60 cm och undrar om det räcker med en Arcadia Series3 150w Mh (och 2x24w arctinic).

Har kollat med några tabeller men får olika svar från olika källor. Åker till london om en vecka och arcadia-priserna är bra mycket lägre där. smiley32.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

tag2 knallblåa 67:or och2st 965:or för färgåtergivningen och kanske nåt överigt, det blir bra mycket billigare och utbudet av varianter är stort på rör.

+ att de flesta MH avger UV och har explosionsrisk vid tändning och har rejält stor mängd av tungmetaller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du Claes

tag2 knallblåa 67:or och2st 965:or för färgåtergivningen och kanske nåt överigt, det blir bra mycket billigare och utbudet av varianter är stort på rör.

+ att de flesta MH avger UV och har explosionsrisk vid tändning och har rejält stor mängd av tungmetaller.

Och hur passar det in att du jämförde priset (60:-) för ett lysrör in med det här inlägget? Explosionsrisken och tungmetallerna orkar jag inte ens kommentera men om argumentet att inte använda MH skulle bero pga. dess UV-ljus är det felaktigt och på gränsen till idiotisk. UV-A är viktigt för de flesta autotrofa organismer och vad gäller det övriga spektrat när det gäller UV så finns det något som heter filter. Vanligtvis är det glas som "stoppar" de UV-strålar som är mindre bra (UV-B och UV-C) och sitter i de armaturer man köper färdiga.

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och då Jake frågade om huruvida han kunde köpa en"Arcadia Series3 150w Mh (och 2x24w arctinic)" så är det ett bra svar till honom om Explosionsrisker och att en del kör med öppna armaturer???

Ett bra tips vore kanske att försöka läsa vad som frågas i tråden och sedan försöka svarautifrån det (om man kan) annars kan man återgå till att läsa månadens nr. avKalle Anka.

Jake...

Jag har själv ingen erfarenhet av just Arcadiamen kör själv med två stycken 150W MH och två 39W T5 (Deltec Deepblue och Midday) samt ett T8 36W Actinic i mitt 450liters. Hade bara en 150W Mh och T5:orna i ett tidigare 250liters och det fungerar/fungerade för mig.

Däremot är det som en del säger att ljuskrävande koraller kräver mycket ljus men det är ju inget stort eller extremt djupt kar du har heller så det kan nog fungera, men det beror ju som sagt vad du har tänkt att ha i karet!

När jag började planera för saltvattensåg jagganska snabbt att alla hade olika uppfattningar om allting smiley17.gifoch gjorde istället så att jag började titta på vad folk hade i sina kar (både tekniskt och biologiskt) och sammanställde en jämförelse som jag sedan jämförde med min idé.

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...