Gå till innehåll

Hur får man upp raw i photoshop


turboadde

Rekommenderade inlägg

Är det camera raw 3.0 du menar? för photoshop har jag ttyp v.10

För om jag gör om dom till jpeg för att kunna öppna i photoshop så tappar jag väll massor och kan lika gärna ta i jpeg direkt?

/Andreas

Hej

Så vitt jag vet så stöder inte 3.0 versionen utav CS3 raw format, men du skall kunna ladda ner 3.1 gratis från Adobes websida och uppdatera din version då skall det funka med camera raw filer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För om jag gör om dom till jpeg för att kunna öppna i photoshop så tappar jag väll massor och kan lika gärna ta i jpeg direkt?/Andreas

Ja och nej... :)

Om du gör om dem till JPG i något annat Nikon program så tappar du information, precis som du säger, men du har ju kvar RAW-filen för framtida ändamål.

Tyvärr finns det inte stöd för Nikon D5000 i CS3, även om du uppdaterar "Camera Raw".

Den sista för CS3 är Camera Raw V4,6 som kom 10/10-2008.

Om du uppdraderar till CS4 så finns Camera Raw V5.6, och där finns stöd för D5000.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja och nej... :)

Om du gör om dem till JPG i något annat Nikon program så tappar du information, precis som du säger, men du har ju kvar RAW-filen för framtida ändamål.

Tyvärr finns det inte stöd för Nikon D5000 i CS3, även om du uppdaterar "Camera Raw".

Den sista för CS3 är Camera Raw V4,6 som kom 10/10-2008.

Om du uppdraderar till CS4 så finns Camera Raw V5.6, och där finns stöd för D5000.

Tack som sjutton. provade hos en polare som hade cs4 så vi ladda hem senaste camera raw och då funka det galant. så då vet man vad man har att skaffa :D.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...