Gå till innehåll

Nytt litet kar , råd önskas


hepp

Rekommenderade inlägg

Hej jag har haft ett kar på 60l igång i 3-4 dagar.

Det har dykt upp några frågor som jag ej har hittat svar på än.

Jag har haft i levande sten och levande sand.

Dom första djuren hängde med stenen. det är ett gäng små snäckor (ca 5mm) med rödvita skal och några kräft/räkliknande djur av samma storlek.

Behöver jag mata dessa med något? Planerade inte att ha i några fiskar inom ett par veckor så karet får stå och puttra, men ser gärna att dom klarar sig under tiden. Likaså vill jag gärna att eventuella rörmaskar, etc klarar sig

Jag har bytt vatten en gång (10%). Hur ofta bör man göra detta i början? Kan man göra det 2-3ggr i veckan? Blandar kranvatten/salt i början efter som jag ej har osmos. Nitriten ligger på 0,1

Finns ett flertal slemmiga områden på stenen. En vit genomskinlig massa i storlekar från 5mm upp till en femkronas storlek. Är det någon slags svampar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska försöka svara på frågorna. Detta är vad jag skulle göra.

Strunta i matning, de djur du har i, på och runt stenen klarar sig förmodligen helt på allt som dött, dör eller kommer dö i och på stenen.

Byt max 10procent vatten 1gång i veckan, jag kan nästan tycka att varannan vecka räcker i början. Om du byter för mycket och för ofta i början byter du också bort frisimmande micro organismer osv. Låt naturen ha sin gång.

Om du använder kranvatten så ska nitritet ligga på noll anser jag. Annars bör du skaffa en osmos anläggning eller hämta vatten hos någon som har. Nitrit är rent skadligt för fiskar så du vill inte ha det i ditt vatten. Kolla även upp nitrat och fosfat i kranvattnet.

Slemmiga områden kan vara någonting som dött eller så är det någon form av svamp. Följer alltid med massa svampar.

Andra nybörjar tips:

Skaffa en ytavrinning, det är någonting som suger eller tar ner ytvattnet. Bildas oftast en hinna (ser lite ut som olja) på ytan. Den vill du inte ha, den är inte bra!

Skippa filtervadd. Men om du använder filtervadd se till att rengöra den varannan eller var tredje dag. Annars finns risken att den gör mer skada än nytta.

Se till att ha bra cirkulation i burken. Absolut minst 20ggr volymen anser jag. Jag skulle köra två eller tre små pumpar i din burk. Två som är på hela dygnet och en som slås på mitt på dagen 6-8tim när det är ljust. Då gör det häller inget om en pump går sönder.

Kör med två doppvärmare om ekonomin tillåter. En av doppvärmarna ska ensam precis klara av att värma burken. Om du har två så kommer begge gå på "halvfart" och om en går sönder och hakar upp sig så gör det ingenting. Hade du kört med en stor doppvärmare och den hakat upp sig kommer den koka burken. Bättre och säkrare med två små helt enkelt.

Om du känner någon med macroalger kan jag tipsa om att slänga ner en bunt sådana i startfasen. Knyt fast dem på en sten eller ha dem i en separat korg. De konkurrerar med fulalgerna om näringen och risken för cyano och fulalger som tar över burken minskar. När du sedan är igång ordentligt kan du bara plocka burken eller stenen med macroalger, om du nu inte vill ha dem i burken.

Vänta med att köpa fiskar minst en månad.

Ditt akvarium är inte så stort och du kommer inte kunna ha så många. Så läs på om olika arter och vad som rekommenderas till din burkstorlek.

Om du vill ha någonting som rör på sig i burken finns det alltid putsarräkor, eremiter och sniglar. Dessan kan du börja med om 3v gissar jag på. Börja med en eller två och se hur det går med dem.

Angående ljuset. Kör inte med gamla rör eller lampor.

Jag har startat 4st akvarier och prövat på div olika knep i starten. Alla med sina för och nackdelar. Jag skulle rekommendera dig att ha tänt 3tim/dag första veckan. 4tim/dag andra veckan, 5tim femte osv tills det gått åtta veckor och då kan du ha tänt mellan 8-10tim per dag. Detta gäller förstås bara om du har ny levande sten. Har du redan inkörd LS (levande sten) så kan du skippa inkörningstiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för utmärkta och utförliga/lättolkade svar.

Guiderna som finns svarar inte på allt, eller så tittar jag inte tillräkligt noga.

Min nästa fråga var just om filtervadden hur ofta, men det fick jag svar på. Kommer nog att investera i en skummare. Jag har tagit bort lite vatten från ytan, men än så länge så verkar det inte så oljigt

Har idag ca 1000l/h men det blir att köpa en liten pump till. Alltid bra att ha en extra när man blandar salt samt att variera strömmar i kuben.

Nitriten låg igår på 0,1 i karet igår innan vattenbytet. men det är vanligt med nitrit i början har jag förstått. Har inte kollat kranvattnet än.

Kommer att köra på 10% en gång i veckan som du föreslår.

Dubbla doppvärmare är ett bra tips. Största problemet är va man ska göra med alla sladdar:)

Karet ligger på 26 grader idag. saltet ligger på 1,023. Blandade 36g salt i vattenbytet och värmde med doppvärmare.

Jag har planer på ett par clowner, nån goby, nån räka. Tänkte få tag på några svenskodlade fraggar koraller eller liknande, anemoner blir det inte, eftersom en del säger att det påverkar det naturliga beståndet negativt. men vad vet jag .

Förmodligen byter man ändå kar om man trivs med hobbyn

Lsen är ny. Köpte från akvarieleasing, den sjuder av liv. Det är nästan så att jag vill köpa mer, har lite för lite ls, 2-3kg. Vill ha 2kg till. Är det så farligt att introducera ny ls med några dagars mellanrum? Vissa menar ju att processen startar om från noll igen och att man kan få nya nitritoppar etc.

Lampan bör väl bytas. Det är ett plrör 24w 7500k. Vet att jag bör ligga högre. Räcker det att man köper ett nytt rör på som har högre styrka 10000>?

Blir det stor skillnad i uppvärming om man byter lampor.

Förmodligen så kommer jag även att ordna något slags moonlight/led.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen in i hobbyn!

Du kan gott och väl stoppa i några kilo sten till det går bra.

Ang. lampan så finns det vissa lysrör som har ett blått och ett vitt rör i samma, dom är perfekta för saltvatten.

Det går att läsa sig till mycket om hur man startar ett saltkar men det bästa är att besöka någon som har en fungerande burk, då får du se all teknik och även lättare att förstå hur sakerna hänger ihop, givetvis så blir det ju enklare att fråga direkt om man undrar något. Du bor ju i stockholm så det finns en mängd användare som bor här, och jag tror ingen kommer att avböja om du frågar om du får komma och titta på deras burk, det är ju trots allt en hobby och det är kul med likasinnade..

Lycka till!

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dubbla doppvärmare är ett bra tips. Största problemet är va man ska göra med alla sladdar:)

Karet ligger på 26 grader idag. saltet ligger på 1,023. Blandade 36g salt i vattenbytet och värmde med doppvärmare.

Jag skulle börja med att kolla om du behöver doppvärmare över huvud taget.

Jag har planer på ett par clowner, nån goby, nån räka. Tänkte få tag på några svenskodlade fraggar koraller eller liknande, anemoner blir det inte, eftersom en del säger att det påverkar det naturliga beståndet negativt. men vad vet jag .

Förmodligen byter man ändå kar om man trivs med hobbyn

Jag tycker nog att det kan vara lite för litet för att ha clowner men det finns nog de som säger emot mig också.

Lsen är ny. Köpte från akvarieleasing, den sjuder av liv. Det är nästan så att jag vill köpa mer, har lite för lite ls, 2-3kg. Vill ha 2kg till. Är det så farligt att introducera ny ls med några dagars mellanrum? Vissa menar ju att processen startar om från noll igen och att man kan få nya nitritoppar etc.

Det är ingen fara att stoppa i mer LS nu eftersom du inte har några fiskar eller andra djur som kan ta skada av att processen startar om igen. Om du ska stoppa i mer LS så är bästa tillfället just nu, senare så kan det innebära problem.

Lampan bör väl bytas. Det är ett plrör 24w 7500k. Vet att jag bör ligga högre. Räcker det att man köper ett nytt rör på som har högre styrka 10000>?

Blir det stor skillnad i uppvärming om man byter lampor.

Förmodligen så kommer jag även att ordna något slags moonlight/led.

Färgtemperaturen har ingenting med ljusstyrka att göra, enbart färgen på ljuset, dvs 10000K är lite blåare än 7500K. För att få högre ljusstyrka får man istället öka effekten, tex genom att skaffa ett lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack återigen för alla råd/tips och förslag

Problemet med vår lägenhet är att den blir väldigt kall på vinter och bastu på sommaren. Så det kan bli svårt utan dopvärmare, plus att jag får ordna en riktig fläkt.

Försökte fota snorloskan men kameran vägrar att fokusera. Får använda en d80 istället. Men den är stor som en femkrona, 5-7mm hög samt mjölkig/genomskinlig. Ser även några 3-4mm långa rör som svävar ut ur den . De är dock böjda som en polkagriskäpp på topparna (fantasifull liknelse).

Vi får se med clownerna. Jag vill inte att eventuella djur skall må dåligt. Har inte sett några tecken på mycket alger än. Finns lite röda små(2-3mm) knoppar på vissa ställen, påminner om klöverblommor fast rödare i färgen. Och så lite gröna blad/knoppliknade saker. Men de lär väl komma. Är det dags att köpa algätare om man får kraftig tillväxt eller skall man vänta tills karet är en månad.

Nitriten låg nu ikväll på mellan 0,025-0,05.

Hur lång tid brukar det ta innan nitrittoppen kommer?

Behöver man moonlight om man kör rör med både vit/blått

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det dags att köpa algätare om man får kraftig tillväxt eller skall man vänta tills karet är en månad.

När du har bra vattenvärde (efter nitrittoppen bla) kan du köpa fisk efter de behov ditt akvarie har. Anser du att be skulle behöva en algätare så köp den då.

Hur lång tid brukar det ta innan nitrittoppen kommer?

Man säger väl 6-8v men själv har jag inte upptäckt den efter två nystarter, kan ju ha missat den. Själv väntade jag 10v innan första fisken åkte i. Bättre vänta lite än offra ett litet liv.

Behöver man moonlight om man kör rör med både vit/blått

Moonlight är en effekt som inte behövs, men kan vara snyggt. Blåljus, alltså endast blåa lysrör på kvällen är snyggt och behagligt för fisken innan det blir mörkt. Tyvärr är det svårt att hitta endast blåa kompacktrör (PL-L)

/Johan

PS. Skönt att läsa om någon som vill vänta och ta det lungt, ingen brådska, cheed för det. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo tänkte inte på fiskar utan menade turbos/liknande för algknaprandet. Fiskar blir det inte innan allt verkar ok

Då blir det ett blå/vit rör, istället för moonlight. Finns inte så mycket plats i locket.

KH ligger på 10

GH verkar ligga på mellan 14-21 (testet är inte det vassaste)

Är det något att bry sig om så här i början?

ph verkar ligga mellan 8,0-8,4.

No3 runt 25

Saltet ligger på 1,023 och jag har 25-26 graderi karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm karet verkar läcka vid listen längst ner på baksidan. Har märkt att det är lite blött runt karet och saltavlagringar på underlaget. skumt karet är nytt. Kan man dra silikon eller något längst med listen? eller är det skadligt om det letar sig in i systemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...