Sune Postat 22 januari 2010 Dela Postat 22 januari 2010 Tjena!Jag har 40-45kg sten ligger och puttrar i en plastbalja i väntan på att få komma ner i 375L burken som jag ska starta.I plastbaljan har jag kanske 40L vatten så det är riktigt tajt med sten och några pumpar och en liten skummare.Jag har märkt att stenen läcker mycket fosfat, testade igår och då hade jag 0,5 i vattnet (jag har 0,02 i min vanliga burk), jag tror att stenen tog lite stryk under transporten samt att burken den låg i när jag hämtade den visade sig inte ha världens bästa salthalt..Det jag funderar på är att köra med Aluremover för att snabbt kunna sänka fosfaten, jag har ju bara sten i så det är inga koraller som kan ta skada. Ska jag köra med en strumpa remover i plastbaljan och vänta ut fosfaten, eller ska jag stoppa ner stenen i det halvfylda akvariet med 250L nyblandat vatten och köra en strumpa där i? Fördelen med att köra stenen i akvariet är att jag kan sprida ut stenen och få ett bättre flöda från pumparna över större yta på stenen?!Jag brukar oftast ha ett hyfsat hum om vad som är bäst för mina burkar, men nu har jag ingen aning, det kanske inte spelar någon roll överhuvudtaget?Jag har inte skaffat remover ännu men det känns som att Alubaserad är det bästa alternativet?!MVH Danne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 22 januari 2010 Dela Postat 22 januari 2010 Om du inte har något annat i akvariet så är det ju mycket bättre att ha stenen i akvariet istället för i en temporär balja. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sune Postat 22 januari 2010 Författare Dela Postat 22 januari 2010 Någonstans tänkte jag att removern skulle vara mer effektiv om den fick jobba i den högre fosfathalten i baljan än den mer utspädda i akvariet.Men det är ju mycket mer stimulerande att få gå och titta på en inredd burk än att ha en balja med sten stående i pannrummet...// Danne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 22 januari 2010 Dela Postat 22 januari 2010 Fast du vill ju inte att stenen skall ligga i vatten med hög fosfathalt. Den kanske tar upp en massa fosfat som du får jobba länge med att laka ur sedan... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 22 januari 2010 Dela Postat 22 januari 2010 du skulle nog bytt vatten ett par tre ggr om halten fortsätter o stiga fast du har remower i, sen kanske det är dax o flytta stenen till rätt ställe mvh manne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christer T Postat 22 januari 2010 Dela Postat 22 januari 2010 Täta vattenbyten och remover i tunnan skulle jag utan tvekan köra. Jag tror att det är effektivast därför att du kan byta ut större mängder vatten och har en högre koncentration fosfat att låta removern jobba mot. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sune Postat 22 januari 2010 Författare Dela Postat 22 januari 2010 Ahh.. Stenen lades givetvis i nyblandat vatten direkt när jag kom hem!Jag har inte skaffat remover ännu, så just nu ligger stenen i sin "egen" skit, så det kan inte bli bättre eller sämre tycker jag..MVH Danne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sune Postat 22 januari 2010 Författare Dela Postat 22 januari 2010 Tack Christer! Just min tanke // Danne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 22 januari 2010 Dela Postat 22 januari 2010 Med ALUbaserad remover tror jag det fungerar bra även i mer vatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.