Gå till innehåll

Fosfatremover till begagnad sten?


Sune

Rekommenderade inlägg

Tjena!

Jag har 40-45kg sten ligger och puttrar i en plastbalja i väntan på att få komma ner i 375L burken som jag ska starta.

I plastbaljan har jag kanske 40L vatten så det är riktigt tajt med sten och några pumpar och en liten skummare.

Jag har märkt att stenen läcker mycket fosfat, testade igår och då hade jag 0,5 i vattnet (jag har 0,02 i min vanliga burk), jag tror att stenen tog lite stryk under transporten samt att burken den låg i när jag hämtade den visade sig inte ha världens bästa salthalt..

Det jag funderar på är att köra med Aluremover för att snabbt kunna sänka fosfaten, jag har ju bara sten i så det är inga koraller som kan ta skada. Ska jag köra med en strumpa remover i plastbaljan och vänta ut fosfaten, eller ska jag stoppa ner stenen i det halvfylda akvariet med 250L nyblandat vatten och köra en strumpa där i?

Fördelen med att köra stenen i akvariet är att jag kan sprida ut stenen och få ett bättre flöda från pumparna över större yta på stenen?!

Jag brukar oftast ha ett hyfsat hum om vad som är bäst för mina burkar, men nu har jag ingen aning, det kanske inte spelar någon roll överhuvudtaget?

Jag har inte skaffat remover ännu men det känns som att Alubaserad är det bästa alternativet?!

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någonstans tänkte jag att removern skulle vara mer effektiv om den fick jobba i den högre fosfathalten i baljan än den mer utspädda i akvariet.

Men det är ju mycket mer stimulerande att få gå och titta på en inredd burk än att ha en balja med sten stående i pannrummet...

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...