Gå till innehåll

Smörja slang i doserpump?


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Funderar lite på om man kan öka livslängden på silikonslangarna i doserpumpen.

Jag kör en IKS vario 3 plus, det sitter 3 slangar i ett huvud på den och i nuläget får jag byta dom med 1-1½ års mellanrum. Dom är ju inte direkt billiga.

Kan man använda typ silikonspray eller något för att minska slitaget på dom?

Känner man på dom så känns det som ytan blir lite skrovlig eller ojämn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vaselin låter som en bra idé eller något teflonbaserat fett. Tar du silikon fett/spray så "löser" det upp silikon slangen.

Ett o-ortodoxt sätt att smörja oringar till dykutrustning är att gnida dom mot näsvingen eller ta lite öronvax och gnida in med, det är faktiskt det bästa du kan smörja med.. Anledningen till att det är bäst är att du får rätt mängd smörjmedel, dvs extremt lite!

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inte insidan Marko! Utsidan av näsan. ;)

I närmaste dykshop kan du köpa en tub med silikonfett för o-ringar, om det är dyrare eller billigare än industriellt fett vet jag inte, men det bör fungera oavsett vilket.

gd-asset_7457856.jpg

Daniel: För att få rätt mängd fett så ta en "droppe" på tummen och smörj mellan tummen o pekfingret, sen drar du o-ringen mellan dem. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inte insidan Marko! Utsidan av näsan. ;)

I närmaste dykshop kan du köpa en tub med silikonfett för o-ringar, om det är dyrare eller billigare än industriellt fett vet jag inte, men det bör fungera oavsett vilket.

gd-asset_7457856.jpg

Daniel: För att få rätt mängd fett så ta en "droppe" på tummen och smörj mellan tummen o pekfingret, sen drar du o-ringen mellan dem. ;)

Nja, det fettet är just som jag skrev silikonfett = baserat på silikon, det används bäst till o-ringar av nitril (vilket 90% av alla "dyk o-ringar är)

Har du o-ringar av viton = syrgaskompatibelt så använder man annat fett (crystylube, crytox mm)

Har du ett fett som har silikon som bas så kommer det göra mer skada än nytta då slangen (om det nu är en silikon slang?) sakta kommer att lösas upp!

Ett "roligt" exempel på missförståndet med silikonfett är när man läser manualen till ett UV-hus till kameror, dessa har o-ring av silikon, och det rekommenderas nästan jämt att det ska smörjas med just SILIKON...

// Danne - Apeks reggar forever ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade varit lite försiktig. Som Sune skrev så är det dumt att ta fel sort och om man inte vet exakt vad det är i slangen till pumpen så hade i alla fall inte jag chansat.

Sant eller falskt fick jag lära mig att man skulle vara väldigt säker på att man valde rätt fett till o-ringen man hade till UV-kameran om man inte ville betala för en ny efter dyket ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...