Atrox Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Hej kan någon tipsa mig hur jag kan höja Ph´t i karet. Jag kör med kalkreaktor & tillsätter ca 10 liter kalkvatten/dag. Ph´t ligger konstant på 7,8-7,83 enligt Co2 styrnningen som jag kalibrerade i fredags. Citera
Niclas Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Ersätter du med "riktigt" kalkvatten alltså Kalciumhydroxid manuellt eller med kalmixerså får du upp PH´t snabbt, sen kan du buffra med kalkreaktorn. Som det är nu så kan man misstänka att du kanske får ut lite Co2 i vattnet och då sjunker PH.. Citera
Atrox Postat 23 november 2004 Författare Postat 23 november 2004 Jag använder Reef Evolotion Calciumhydroxid. Men jag får väl försöka bygga nån fälla så att vattnet från reaktorn luftas ur bättre. Citera
Niclas Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Nä men då gör du ju rätt! Du använder en kalkmixer inte en reaktor om jag ska vara petig o rätta dig.Det skumma är ju att du inte får upp Ph´t?? Jag kör själv med reef evolution hydroxid o det funkar bra. Skumt.. Eller är det så att du kör en kalkreaktor med kaciumhydroxid, isåfall blir det nog lite problem.. jag tänkte eftersom du skriver Co2 styrning, sån har man bara till "reaktorer". Citera
Atrox Postat 23 november 2004 Författare Postat 23 november 2004 Nej det är en reaktor jag har.Kalk vattnettillsätter jag istället för det avdunstade vattnet. I reaktorn har jag inte calcium hydroxid.. Citera
Niclas Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 ok! då föreslår jag att du låter reaktorn vara några dagar o kör med hydroxid tills att du får upp PH´t ordentligt. Sen kan du dra igång reaktorn igen. Citera
Atrox Postat 23 november 2004 Författare Postat 23 november 2004 Jag får prova det. Jag mätte Ph´t på vattnet från reaktorn 6,5& då har det inte varit nån Co2 igång på hela dagen Citera
Dimorb Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Använder balling metoden och det funkar fint för mig Citera
christian Postat 23 november 2004 Postat 23 november 2004 Hur ligger dina kalcium värden jämfört med kH? Tänkte bara om du har en obalans som gör att du håller ner kH.Om du tillsätter 10L kalkvatten + kör reaktor så måste du ha ettväldigt högt kalkbehov. Det låter nästan som om du har en "sps-skog" ? Citera
Atrox Postat 23 november 2004 Författare Postat 23 november 2004 Jag har lite dåligt med tester hemma för dagen,får hem tester den här väckan "Jbl´s" vet inte hur bra dom funkar men det lär jagväl märka. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.