Gå till innehåll

closed loop


ballsam

Rekommenderade inlägg

planerna och ideerna inför nästa uppgradering börjar ta form. klurar på om det är värt att testa en closed loop med tankgenomföringar för att minska antalet synliga pumpar, och dessutom kanske kunna köra delar av vattnet genom UVC´t. nån som har erfarenhet? har hört att man behöver ha en pump med bra kräm i.. hur stor/stark ska man satsa på? karet kommer hamna på ca 800 liter + 200 sump /Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte annat än att rekommendera dig den tystaste pump jag nånsin upplevt - Deltec HLP. När jag menar tyst, då menar jag sovrums-tyst!

Problemet med alla closed loop är insugsskyddet. Kan man lösa deta genom överrinningen så är det väl bra, men ju mer du fläskar på, desto mer ska överrinningskammen klara och det är oftast inte så mycket. Jag hade nog försökt mig på 7.000-10.000l/h för ett sånt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer nya pumpar. Tunze har en ny bollformad Silenceserie på gång som passar i magnetfästena för streampumparna. RIO har en HF- serie som är extremt energisnål och kommer att börja säljas i Sverige. Men de verkar behöva en inslitningstid för att gå riktigt tyst. Och slangfästet bör nog moddas litet. Men billiga är de - gjorda i Taiwan.

Om jag skulle få för mig att köra closed loop skulle jag fixa ett stort insugsfilter (två) som går att haka loss och byta ut när man behöver göra rent det. Pumpen (pumparna) skulle jag lägga i sumpen så att de inte brinner upp om de får stopp. Dessutom blir de mycket tystare så. Returerna skulle jag hänga över akvariekanten. PVC- vinklar är lätta att justera riktningen på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...