Gå till innehåll

tips o trick


the rookie

Rekommenderade inlägg

Det finns ju ytavrinningsboxar som man hänger på sidan av karet så slippar du borra. De funkar med hävert-effekten så det är lite mer riskabelt än vanliga "konventionella" ytavrinningssystem med hål i botten vid t.ex. elavbrott (då syftar jag på huruvida de kommer igång när strömmen kommer tillbaks). Ser ut ungefär så här:

aquamedic.jpg

Finns att köpa på alla akvarieaffärer skulle jag tro.

Men det går att göra det utan att borra i karet också. Sen får du helt enklet dra tillbaka rören bakom karet om du vill dölja rören.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan direkt glömma alla lösningar som går ut på att reglera flödet med kranar eller pumpar som pumpar ur akvariet och sen tillbaka igen. Det funkar helt enkelt inte. Även om det går att ställa in helt perfekt för stunden så ändrar sig alltid något och då riskerar man en stor översvämning.

De enda alternativen som finns är någon form av ytavrinning eller ett closed loop-system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Closed loop är inte en sump i vanlig bemärkelse.

Det innebär att det är en pump som både suger ur vatten ur akvariet och pumpar tillbaka det.

Om du tänker dig Eheims stora ytterfilter så är det en form av closed loop. Det måste alltså vara stängt system, ingen vatten yta. Ingen möjlighet att köra skummare eller liknande där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltså tanken är at slippa borra i karet...

få bort all utrustning ifrån karet samt ljudet ifrån skummaren som jag blir knäpp avsmiley5.gif.

Någon som tror att det hade fungerat med 2 st likadana in samt ut pumpar utan att den ena suger mer än den andra eller finns det någon som har en annan ide ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men då måste man vara helt säkert på att de två pumparna pumpar EXAKT lika mycket, vilket jag tvivlar att man kan hitta två identiska pumpar som gör det.

En skillnad på 1dl skilland/timmen blir väldigt många liter efter 1 månads pumpande =~ 72liter!!! smiley2.gif. Då måste man hålla en ständigt vakande öga på det hela och det vill man ju inte....

Så jag håller med Dykaren att en lösning med två pumpar på det sättet är så gott som uteslutande...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tackar för infon!

Kostar en ytavrinnare som på bilden ovan alltså 1695 spänn!?!? Är det någon som har en mer detaljerad beskrivning hur den ser ut (jag ser inte riktigt (lösningen på den på bilden). Jag provar nog att göra en sådan själv om det är möjligt med plexi och värmepistol.

smiley4.gif

//A

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det försiktigt med den egenbyggda boxen bara!

Jag hade en box som bara var lagad och det slutade med att den släppte rakt av vilket inte var skoj. Dock så använde jag nog inte den rätta typen av lim. Efter incidenten så köpte jag mig en färdig ny box av varianten som är mindre än den på bilden och den kostade drygt 1600 spänn i lomma. Mycket pengar det är det men då är kvaliteten mycket bättre än mitt eget snickrande...

Jag går idag och väger på tanken att tömma karet och göra en riktig lösning (eller eventuellt med helt nytt kar). Detta mest för att få bort den osäkerheten jag tycker det känns som när luft kommer in i häverten. Idag behöver jag suga ut luft från den kanske 1 gång per vecka och det skulle vara skönt att veta att vattnet kommer ner till sumpen oavsett strömavbrott eller luftproblem.

Mvh Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du sätter en Eheim med diffusor på som en del av cirkulationen i akvarieytan suger diffusorn luft så fort pumpen går. Koppla sedan en luftslang från hävertns högsta punkt till Eheimen så suger diffusorn ut luften ur häverten efter ett strömavbrott. När luften är slut i häverten så kommer det bara litet vatten den vägen som inte syns. Jag har ett 100 liters som vattenbyteskar för mitt 1500 liters växt akvarium med påfyllning av 25 liter kranvatten om dagen. Överskottsvattnet rinner sedan ut genom bräddavlopp i det lilla karet. Det stora är gjort av härdat glas och gick inte att borra. Detta system har startat om efter flera strömavbrott utan problem. Aquaclear och liknande pumpar har för dåligt sug till sin diffusor - utblås så det måste vara en Eheim eller kanske en direkt kopia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fast med ström avbrott kommer inte vattnet upp ifall man dremlar juh ?!

strömavbrott tar ju inte bort vattnet i hävarmen ...

en "tankgenomföringskoppling" kostar 160 ex moms, sedan kostar det väl runt 250 kronor för resten av kopplingarna samt rör.

Komihåg att de 250 kr hade du fått inhandla rör o kopplingar för i allafall ...

Plexit kostar ca 100 kr. du kan få det både dyrare o billigare ...beror på vilket humör din glasmästare e på smiley2.gif.

Fråga ifall de har något spill det är alltid billigast ...annars ligger plexi på 3-4 mm på ca 520 kr ex moms per m2.

kan visa hur det går till juh ... först köper man en lååång plexi bit ...

inforskaffining.JPG

Sedan börjar man gå loss med värmepistolen...

använd ett bra underlag för att stödja plexit emot när du skall böja till den, för att få fina böjar...

boj_nr_1.JPG

sedan vidare med böj 2

boj_nr_2.JPG

vidare med 3

boj_nr_3.JPG

tänk på att det är du som vet måttet på din akvarium kant ...

boj_nr_4.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...