Gå till innehåll

zeovit i RSM


1275GT

Rekommenderade inlägg

är lite sugen på å köra zeovit i mitt RSM. men hur gör man. finns det några färdiga filter som kan passa i skummar facket. finns ju lite plats över eftersom jag kör tunze skummare.

är ju ett såpas litet kar så alla filter jag hittar verkar vara i största laget.

kan man köra ett litet ytterfilter å skaka om istället?

eller kan man köra det i strumpa i facket. lite svårt å avgöra vilken cirkulation där e på olika ställen i facket bara.

någon som provat redan å har alla svaren kanske? ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde igång med Zeovit för bara en vecka sedan och jag har hängt en påse med stenen efter skummaren, som för övrigt är orginalskummaren.

Nu har jag med tanke på den korta tiden, ingen erfarenhet alls av det egentligen men när jag skakar om Zeolithen, ca en gång per dag, så har det i alla fall de sista tre fyra dagarna kommit en hel del "mulm".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör Zeovit sedan tre veckor tillbaka i mitt 140 L kubakvarie. Jag har min sten i en påse och en liiiten 100L pump riktad mot den.

Det fungerar bra och jag ser det inte som några problem.

Men det är en himla massa pysslande initialt men rutinen börjar sätta sig :)

En liten reaktor hade däremot inte varit fel.

Jag har hittat en extern liten påhängsreaktor som skulle kosta ca 3000 kr att få hem vilket gör att det inte är aktuellt.

Akvarie-Leasing har en liten prototyp som de håller på och utvärderar. Den skakas om genom att 1-2 ggr dygn trycka in luft. Tyvärr är det inte perfekt så det kollar om man kan komplettera den med en manuell hantering.

Det är inget som är kommersiellt ännu men de kommer säkert att börja sälja dessa när de hittat en bra modell.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...