Gå till innehåll

Flytta akvarium och starta upp - hur???


Gaeste

Rekommenderade inlägg

Hej,

jag vill köpa ett begagnat saltvattenskar. Några stycken finns ju ute på nätet med fisk och allt, men jag hittar ingen information om hur man går tillväga för genomförandet av köpet - dvs flytten av karet, vattnet, levande stenar och djur samt igångstarten efter transporten

Om jag nu fraktar hem saker så står jag ju med ett akvarie OCH levande djur innan jag ens hunnit starta upp det!

Hur gör man egentligen vid köp av saltvattenskar som är igång?

Kan man frakta karet på så sätt att det går att starta upp med fiskar i när man kommer hem???

Snälla hjälp en blivande saltvattensakvarist!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Köp dunkar, hinkar, vattentäta backar och fiskpåsar.

2. Lägg vissa koralldjur och fiskar i påsarna.

3. Lägg levande sten i backar och hinkar.

4. Fyll dunkarna med saltvattnet från karet.

5. Töm karet på sand och resterande vatten.

6. Pruta på karet, men inte mer än att säljaren hjälper dig bära karet till bilen.

7. Kör försiktigt.

8. Placera akvarium EXAKT där det kommer stå för alltid.

9. Häll i vattnet och placera LS.

10. I med firrarna.

11. Blanda saltvatten så du kan fylla på karet (bra om man kan förbereda detta innan).

Funkade med mitt RSM, men lär vara störigt med större kar.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde detta med mitt 140L kar.

Stenar och fiskar åkte ner i hinkar/påsar.

Vi tömde ur så mycket vatten som det gick till dunkar innan bottengruset började virvla. Det som var kvar av vatten samt allt grus slängdes bort.

När karet väl var på plats så fyllde jag det med vatten från dunkarna igen. La sedan ner stenarna (De ska ligga direkt på botten och ingen sand emellan). Därefter fyllde jag på men ny korallsand (levande sand). En sandstorm bredde ut sig i hela karet... givetvis...

Tipset är här att låta vattnet stå och klarna några timmar innan man fortsätter.

Därefter så är det bara att placera ner koraller och fiskar samt aktivera pumpar, doppvärmare, skummare mm. Skaffa gärna färdigblandat saltvatten (Eller ännu hellre osmosvatten och blanda saltvatten själv) och fyll sedan på till den nivå du ska ha i karet.

Räkna med att det ser ut som en ökenstorm under en tid framöver. Fiskarna klarar sig galant men undvik att mata någon/några dagar.

Det som händer sedan är att du får en nitrittopp några dagar senare men den blir inte i närheten av vad det blir i ett nystartat kar (åtminstonde råkade jag inte ut för något anmärkningsvärt). Nitrittoppen är annars rena giftet för de levande djuren.

Sedan finns det lite preparat som kan stoppas i för att snabba på och lindra nitrittoppen om man har bråttom eller är rädd för den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underbar lista Adamantis :)

Tack för alla tips!

Vi tömde ur så mycket vatten som det gick till dunkar innan bottengruset började virvla. Det som var kvar av vatten samt allt grus slängdes bort.

När karet väl var på plats så fyllde jag det med vatten från dunkarna igen. La sedan ner stenarna (De ska ligga direkt på botten och ingen sand emellan). Därefter fyllde jag på men ny korallsand (levande sand). En sandstorm bredde ut sig i hela karet... givetvis...

Finns det någon anledning till att man vill byta ut sanden som man får med? Vill man ha ny sand alltså pga någon annan anledning än estetiska intressen (vilket iofs är en stark motivator)?

Det som händer sedan är att du får en nitrittopp några dagar senare men den blir inte i närheten av vad det blir i ett nystartat kar (åtminstonde råkade jag inte ut för något anmärkningsvärt). Nitrittoppen är annars rena giftet för de levande djuren.

Sedan finns det lite preparat som kan stoppas i för att snabba på och lindra nitrittoppen om man har bråttom eller är rädd för den...

Har ni några tips på vad som är bästa produkter för detta hur man då går tillväga?

Definitivt skall jag köpa osmosvatten och göra saltblandning av innan jag fraktar hem ett kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underbar lista Adamantis :)

Tack för alla tips!

Finns det någon anledning till att man vill byta ut sanden som man får med? Vill man ha ny sand alltså pga någon annan anledning än estetiska intressen (vilket iofs är en stark motivator)?

Har ni några tips på vad som är bästa produkter för detta hur man då går tillväga?

Definitivt skall jag köpa osmosvatten och göra saltblandning av innan jag fraktar hem ett kar!

Anledningen till att jag inte ville ha med den gamla sanden är att mycket av oönskade ämnen bunkras upp i sanden och frigörs om man rör om det. Det kanske skulle fungera bra om man tvättar sanden innan man stoppar i den om man nu vill ha den. Ny sand kostar inte mycket annars.

När det gäller medel mot nitrittoppar så finns det något som heter Prodibio som kan hjälpa eller lite bakteriekultur från korallenzucht (som används i zeovitmetoden). Jag har själv inte använt något av detta för detta syftet så jag låter någon annan svara på hur bra det egentligen är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan också vara bra att ha några doppvärmare och små billiga cirkulationspumpar (går kanske att låna ihop från glada akvarister i närheten). Det tar några timmar att tömma och flytta allt och sedan pussla ihop stenen igen så det kan likna ett rev. Skönt då att slippa oroa sig att djuren fryser ihjäl eller får syrebrist under tiden... Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...