Gå till innehåll

Hjälp med alger?


raffik

Rekommenderade inlägg

Har startat mitt akvarie för 1,5 väcka sedan.Har fått bruna och kisel alger, köpte sniglar o eremiter de tog hand om de.Men nu har det kommit gråna alger som sätter sig på akvarie rutor,när jag tar bort de så kommer de igen efter ca 5-10 min.Vad är detta och hur ska jag göra att de försfinner hält?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har startat mitt akvarie för 1,5 väcka sedan.Har fått bruna och kisel alger, köpte sniglar o eremiter de tog hand om de.Men nu har det kommit gråna alger som sätter sig på akvarie rutor,när jag tar bort de så kommer de igen efter ca 5-10 min.Vad är detta och hur ska jag göra att de försfinner hält?

Har du belysning på? Hur många timmar i så fall? Ju mer ljus desto bättre för algerna, så släck ner och öka försiktigt sedan när algerna har försvunnit. Börjar de komma tillbaka då, minska något på belysningen igen. Håll också koll på nitrit så du vet när du har fått nitrittoppen och kan börja befolka karet med fler snäckor och eremiter. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du få tag i en lupp och kolla närmare. För mig låter det som om du har någon sorts copepoder eller amphipoder = levandefoder för fiskarna.

Finns det gröna pods??? För jag är tämligen säker att det skulle stått "gröna" i stället för "gråna" och inte gråa som du verkar tro, Stig... Eller så skulle det stått gråa i alla fall... Eller också finns det gröna pods och det är jag som är ute och cyklar igen :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...