san_miguel Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Hej har startat ett Aquael reef max akvarium med bara saltvatten i men de är lite salt på botten som inte vill lösa upp sig, så de ligger lite salt kvar på botten är de farligt för Levande stenen som ska i nästa vecka?Hur ska jag få de att lösa upp sig prövat att lägga pumpen på botten men de bara flyger runt och lägger sig på botten igen.Mvh Mikael Citera
Wiking Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Har du koll på hur mycket salt du blandat i? Vilken densitet ligger du på nu? Och vad mäter du densiteten med? Citera
freguz Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Har du fått upp en bra temp i karet? Vissa salter löser visst lite dåligt i svalare vatten har jag läst här på SG...Annars så kommer det lösas upp så småningon, ta det med en "nypa salt" bara , (eh sorry) Citera
svedalaciklid Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 hmm kallt vatten? hällt i för mycket salt? ingen rörelse i karet? Citera
san_miguel Postat 13 februari 2010 Författare Postat 13 februari 2010 Har 24.8 grader i vattnet och 1.024 mätt med en hydrometer från red sea. Citera
Wiking Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Har 24.8 grader i vattnet och 1.024 mätt med en hydrometer från red sea.De där hydrometrarna kan visa fel men jag tycker inte du skall oroa dig, det är säkert i sin ordning. Låt det gå några dagar till.Hur många liter vatten har du i karet och hur många dl salt har du fyllt på med?Fyllde du i vatten först och sedan hällde i saltet (korrekt) eller tvärt om? Citera
san_miguel Postat 13 februari 2010 Författare Postat 13 februari 2010 Akvariet är på 105 liter och jag började mäta upp noga men sen blev de för lite så jag har haft i mer men vet inte hur mycket jag haft i nu.Jag hade i vatten först.Blir de fel om jag har i Levande sten när de är ca 3 cm2 med salt på botten?Mvh Mikael Citera
svedalaciklid Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 verkar skumt vilket salt har du användt? Citera
jupiter Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 vet en kille som fick med lite sand i sitt salt vet inte vilket salt det var men kan varit red sea eller nått liknade namn, iaf så blev det en lite ö i botten på akvariet som inte löstes upp och det visade sig vara sand vid en närmare titt.mvh peter Citera
san_miguel Postat 13 februari 2010 Författare Postat 13 februari 2010 verkar skumt vilket salt har du användt?Har Red sea coral pro salt. Citera
Wiking Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Akvariet är på 105 liter och jag började mäta upp noga men sen blev de för lite så jag har haft i mer men vet inte hur mycket jag haft i nu.Jag hade i vatten först.Blir de fel om jag har i Levande sten när de är ca 3 cm2 med salt på botten?Mvh MikaelBara så jag förstår dig rätt, du har inte ett lager av 3 cm salt över hela botten?Kan du ta en bild och lägga upp här? Citera
san_miguel Postat 13 februari 2010 Författare Postat 13 februari 2010 vet en kille som fick med lite sand i sitt salt vet inte vilket salt det var men kan varit red sea eller nått liknade namn, iaf så blev det en lite ö i botten på akvariet som inte löstes upp och det visade sig vara sand vid en närmare titt.mvh peterDe ska jag kolla upp då de är Red sea salt jag har.Mvh Mikael Citera
san_miguel Postat 13 februari 2010 Författare Postat 13 februari 2010 Bara så jag förstår dig rätt, du har inte ett lager av 3 cm salt över hela botten?Kan du ta en bild och lägga upp här?Förlåt kanske skrev klantigt de är kvadrat cm jag menar alttså lagret är bara mm typ. Citera
Wiking Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Förlåt kanske skrev klantigt de är kvadrat cm jag menar alttså lagret är bara mm typ.Ok, men du har alltså ett lager av några mm salt över hela botten. Det skall du inte ha. Har du fyllt på med vatten och salt idag? Citera
san_miguel Postat 13 februari 2010 Författare Postat 13 februari 2010 Ok, men du har alltså ett lager av några mm salt över hela botten. Det skall du inte ha. Har du fyllt på med vatten och salt idag?Nej fel igen säg att ytan där saltet ligger är typ som en data mus stort och en mm tjockt. Citera
Wiking Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Nej fel igen säg att ytan där saltet ligger är typ som en data mus stort och en mm tjockt.Ok. Om du har fyllt på vatten och salt idag så vänta någon dag så skall allt vara löst sedan. Om det redan varit så här några dagar så är det något som inte stämmer. Citera
san_miguel Postat 13 februari 2010 Författare Postat 13 februari 2010 Ok. Om du har fyllt på vatten och salt idag så vänta någon dag så skall allt vara löst sedan. Om det redan varit så här några dagar så är det något som inte stämmer.Har varit så i kanske 3 dagar. Citera
Wiking Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 I så fall så har du något som fällt ut och ligger på botten. Kan du ta ett kort och lägga upp? Citera
san_miguel Postat 13 februari 2010 Författare Postat 13 februari 2010 Kollade upp jupiters tips om att de kunde vara sand och de va de väldigt finkornig sand.så va de mysteriet löst.Tack alla för hjälpen.Mvh Mikael Citera
Galdrin Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Jag har själv råkat ut för att det blir lite sand kvar i botten med just det saltet. Mer regel än undantag för mig ... Citera
san_miguel Postat 13 februari 2010 Författare Postat 13 februari 2010 Okej de va skönt att de va sand och inte salt och de inte bara är jag som har fått så. Citera
NiXoN Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Jag startade upp mitt nya fraggkar i förra veckan och hade samma reaktion som du med RSCP saltet.Det verkar alltid bli kvar lite "föroreningar" i blandningskaret då man blandar nytt så jag var inte direkt förvånad över de hela...Synd nog så får man inte tag på D&D saltet som verkar vara samma fast filtrerat.//NiXoN Citera
-=Mr_B=- Postat 13 februari 2010 Postat 13 februari 2010 Är inte det troligaste att man hällt i saltet för fort, så att koncentrationen blivit för hög, och att ca/mg fällt ut?B! Citera
NiXoN Postat 14 februari 2010 Postat 14 februari 2010 Är inte det troligaste att man hällt i saltet för fort, så att koncentrationen blivit för hög, och att ca/mg fällt ut?B!Jag har provt att dela upp saltsatsningen i flera omgångar och det ger fortfarande samma resultat.F'ällningen består av 2 delar, en brun sörja som kunde vara någon form av spårämne och en sandliknande del.//NiXoN Citera
-=Mr_B=- Postat 14 februari 2010 Postat 14 februari 2010 Skumt. Det hade jag gissat på var resultatet av ett fuktskadat salt... Men då borde det vara klumpar osv i det.B! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.