Gå till innehåll

saltet löser inte upp sig


san_miguel

Rekommenderade inlägg

Hej har startat ett Aquael reef max akvarium med bara saltvatten i men de är lite salt på botten som inte vill lösa upp sig, så de ligger lite salt kvar på botten är de farligt för Levande stenen som ska i nästa vecka?

Hur ska jag få de att lösa upp sig prövat att lägga pumpen på botten men de bara flyger runt och lägger sig på botten igen.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 24.8 grader i vattnet och 1.024 mätt med en hydrometer från red sea.

De där hydrometrarna kan visa fel men jag tycker inte du skall oroa dig, det är säkert i sin ordning. Låt det gå några dagar till.

Hur många liter vatten har du i karet och hur många dl salt har du fyllt på med?

Fyllde du i vatten först och sedan hällde i saltet (korrekt) eller tvärt om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet är på 105 liter och jag började mäta upp noga men sen blev de för lite så jag har haft i mer men vet inte hur mycket jag haft i nu.

Jag hade i vatten först.

Blir de fel om jag har i Levande sten när de är ca 3 cm2 med salt på botten?

Mvh Mikael

Bara så jag förstår dig rätt, du har inte ett lager av 3 cm salt över hela botten?

Kan du ta en bild och lägga upp här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet en kille som fick med lite sand i sitt salt vet inte vilket salt det var men kan varit red sea eller nått liknade namn, iaf så blev det en lite ö i botten på akvariet som inte löstes upp och det visade sig vara sand vid en närmare titt.

mvh peter

De ska jag kolla upp då de är Red sea salt jag har.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej fel igen säg att ytan där saltet ligger är typ som en data mus stort och en mm tjockt.

Ok. Om du har fyllt på vatten och salt idag så vänta någon dag så skall allt vara löst sedan. Om det redan varit så här några dagar så är det något som inte stämmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag startade upp mitt nya fraggkar i förra veckan och hade samma reaktion som du med RSCP saltet.

Det verkar alltid bli kvar lite "föroreningar" i blandningskaret då man blandar nytt så jag var inte direkt förvånad över de hela...

Synd nog så får man inte tag på D&D saltet som verkar vara samma fast filtrerat.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte det troligaste att man hällt i saltet för fort, så att koncentrationen blivit för hög, och att ca/mg fällt ut?

B!

Jag har provt att dela upp saltsatsningen i flera omgångar och det ger fortfarande samma resultat.

F'ällningen består av 2 delar, en brun sörja som kunde vara någon form av spårämne och en sandliknande del.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...