freguz Postat 14 februari 2010 Postat 14 februari 2010 Funderar på olika alternativ.Just nu kör jag bara med ytterfilter till mitt 45L, men vill helst köra med skummare ocksåalternativen- påhängsskummare (deltec mce300, ogillar påhängsgrejer (läckage, ljud))- bygga sump + skummare (lite meck, måste tömma karet osv)- extern skummare? (enkelt)Vad krävs för att ha en extern skummare?Måste den stå i nivå med vattenytan i karet, så den får rätt nivå för stigröret? Eller är den okänslig för nivån?Funderar på att ha den efter (eller före) ytterfiltret.Har faktiskt en bra och tyst luftpump om man skulle köra lite "retro" träutströmmare Vore ju bra om den inte var gjord för 1000L+ heller så man blir av med massa bra ämnen i vattnet... eller hur det nu är med den saken...Eller låter det galet med en extern skummare till 45L? Citera
Fagerberg Postat 17 maj 2010 Postat 17 maj 2010 Funderar på olika alternativ.Just nu kör jag bara med ytterfilter till mitt 45L, men vill helst köra med skummare ocksåalternativen- påhängsskummare (deltec mce300, ogillar påhängsgrejer (läckage, ljud))- bygga sump + skummare (lite meck, måste tömma karet osv)- extern skummare? (enkelt)Vad krävs för att ha en extern skummare?Måste den stå i nivå med vattenytan i karet, så den får rätt nivå för stigröret? Eller är den okänslig för nivån?Funderar på att ha den efter (eller före) ytterfiltret.Har faktiskt en bra och tyst luftpump om man skulle köra lite "retro" träutströmmare Vore ju bra om den inte var gjord för 1000L+ heller så man blir av med massa bra ämnen i vattnet... eller hur det nu är med den saken...Eller låter det galet med en extern skummare till 45L?kan man köra utan skummare ? om man bara har koraller kanske ? Citera
Ignörd Postat 17 maj 2010 Postat 17 maj 2010 kan man köra utan skummare ? om man bara har koraller kanske ?I ett så pass litet akvarie går det absolut utan skummare.Vattenbyte på gärna 10 - 15% varje vecka. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.