Gå till innehåll

Mata kalkreaktor via avrinningen?


Jallajalla

Rekommenderade inlägg

Funderar på att mata min framtida kalkreaktor med vatten från avrinningen (litet avstick typ) istället för med en separat pump; detta för att jag helt enkelt vill försöka minimera antalet pumpar så mycket som möjligt.

Kan någon bidra med lite kloka tankar kring huruvida detta är en vettig eller idiotisk tanke? Är framförallt fundersam på hur man bäst styr flödet till bra nivå om man kör matning via avrinningen; räcker det med till exempel kul- eller knivventil som man gradvis justerar in, eller behövs något mer avancerat? Risk för stora variationer i flödet eller andra problem?

Har även noterat att vissa reaktorer står direkt i sumpen; suger dessa då sitt vatten "på egen hand" från sumpen (via någon form av flödesjusteringsmekanism...), eller måste man fortfarande mata dem med en separat pump som styr inflödet?

Tack på förhand för alla svar som hjälper mig vidare i min systemplanering. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa sättet att mata en kalkreaktor är en slangpump och då helst en variable så man enkelt kan styra vilket flöde man vill ha igenom reaktorn.

Det jobbiga med ventiler är att de lätt sätter igen för flödet ska ju vara så lite igenom reaktorn, det är även krångligt att ställa in dessa små flöden.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så sant de andra skriver har nog testt det mesta men alltid krånglat på nått sätt. Det bästa å mest säkra är en separat slangpump med flödes reglering och att den kan köras kontinuerligt tex acuacare, grotech, IKS etc

Ett avstick från returen slammar igen å minskat flöde blir resultatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör min på ett avstick från returen, unkar klockrent än så länge. Det sitter först en vanlig kulventil som är strypt en hel del, sedan går det till en liten kran som jag har strypt ytterligare, och på utloppet från reaktorn sitter även där en kran som går att strypa om man skulle vilja det.

Den blå kranen i detta inlägget är den första, och tyvärr har jag inte lagt upp någon bild på hur det ser ut sen, men kan göra det ikväll ifall du vill se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren så långt!

Jo, säkert enklast att köra med separat pump med reglering; en del kör ju till och med riktiga doserpumpar för att kunna styra exakt. Men eftersom så många ändå verkar mata med avstick på returpumpen och, förmodar jag, lyckas reglera flödet från en sådan med t ex kranar liknande Laggemans modell så tyckte jag att det även borde gå att göra samma sak med vatten från avrinningen. Jag menar, justerkranarna och reaktorn struntar ju i vart det inkommande vattentrycket kommer ifrån - tryck som tryck - och i mitt fall kommer jag ha ett fall på ett helt våningsplan från displaykar till sump, så det borde kunna motsvara en mindre pump tryckmässigt utan problem så att man via strypningarna borde kunna få till ett tämligen konstant flöde.

Eller?

Största problemet som jag ser det är väl, givet att jag inte cyklar helt i tanken ovan, eventuell igenslamning, men det problemet borde då vara minst lika stort i returpumpsmatningsfallet. Och om det i sin tur är ett stort problem så förstår jag inte varför så många kör med det ändå... :smiley24:

(Matning med avstick från returen i mitt fall är jag inte så sugen på då jag ju även måste pumpa upp vattnet ett helt våningsplan och förbi några krökar så jag vill helst inte införa någon som helst ytterligare störning i huvudflödet i den pipan.)

Mitt val står alltså mellan

1) avrinningsmatning med strypning, och

2) matning med separat pump med reglering.

Vore kul att höra fler erfarenheter kring risk för igenslamning och hur stora svårigheterna är att reglera flödet med en strypning. Och Laggeman, ja tack, vore intressant att se en bild på resterande del av din lösning. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör min på ett avstick från returen, unkar klockrent än så länge. Det sitter först en vanlig kulventil som är strypt en hel del, sedan går det till en liten kran som jag har strypt ytterligare, och på utloppet från reaktorn sitter även där en kran som går att strypa om man skulle vilja det.

Den blå kranen i detta inlägget är den första, och tyvärr har jag inte lagt upp någon bild på hur det ser ut sen, men kan göra det ikväll ifall du vill se.

Det låter som en smart lösning, jag tror vi är flera som är intresserade av bilder =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Största problemet som jag ser det är väl, givet att jag inte cyklar helt i tanken ovan, eventuell igenslamning, men det problemet borde då vara minst lika stort i returpumpsmatningsfallet. Och om det i sin tur är ett stort problem så förstår jag inte varför så många kör med det ändå...

Vattnet som rinner ner från karet gör det för att... Det är skitigt och ska renas. Och vattnet som pumpas tillbaka upp... Är renat. (Nä, inte sprit. Fortfarande vatten.)

Jag föredrar att borra och limma i 3-4mm's avstick och använda en liten "klämma" för att strypa ytterligare. Det medför ingen mätbart förlust i flöde till karet, men är självfallet enklast att göra innan man limmar returen...

(Fast nu har jag slut på mina små PVC rör, och har inte hittat nya, får leta mer seriöst någon dag.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft tre olika reaktorer genom åren. Två av dessa skötte inmatningen själv. Har sedan sju år en Korallin-reaktor som suger själv. Räcker med en kran på tillförselslangen.

Jag har även sett andra självsugande reaktorer. Inte alltid är det uppenbart när man ser konstruktionen. Det gör att många styr självsugande reaktorer med doserpump, vilket alltså är meningslöst.

Kolla alltså först om den suger själv om det inte framgår av produktinformationen.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet som rinner ner från karet gör det för att... Det är skitigt och ska renas. Och vattnet som pumpas tillbaka upp... Är renat. (Nä, inte sprit. Fortfarande vatten.)

Sant, det gör ju en viss skillnad avseende igenslamningstendens på de respektive sidorna förstås...

Jag föredrar att borra och limma i 3-4mm's avstick och använda en liten "klämma" för att strypa ytterligare. Det medför ingen mätbart förlust i flöde till karet, men är självfallet enklast att göra innan man limmar returen...

(Fast nu har jag slut på mina små PVC rör, och har inte hittat nya, får leta mer seriöst någon dag.)

B!

Det är inte förlusten i vattenmängd jag är bekymrad över, utan mest det faktum att allting på vägen från returpump till karet bromsar flödet, inklusive raka rör, och även små avstick torde skapa viss turbulens och motstånd. Fast jag ska erkänna att jag inte har fast under fötterna avseende storleken på detta eventuella motstånd utan det är mer en allmän önskan från min sida att hålla returflödet så rent som möjligt med tanke på lyfthöjden om ca 2,5-3 meter.

Har haft tre olika reaktorer genom åren. Två av dessa skötte inmatningen själv. Har sedan sju år en Korallin-reaktor som suger själv. Räcker med en kran på tillförselslangen.

Jag har även sett andra självsugande reaktorer. Inte alltid är det uppenbart när man ser konstruktionen. Det gör att många styr självsugande reaktorer med doserpump, vilket alltså är meningslöst.

Kolla alltså först om den suger själv om det inte framgår av produktinformationen.

/Klas

Tack för det, precis den typ av nyhet jag önskade mig! :smiley20:

Jag har bl a kikat på en Bubble Magus C-120: http://www.bubble-magus.com/en/productShow.asp?id=925. Har sett en sådan stående direkt i en sump vilket då torde kunna tyda på att den kan vara självsugande tycker jag, men på hemsidan framgår det inga direkta fakta om detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart lösning, även om jag föredrar min egen. Jag monterar en muff på returen (skarv) och limmar ena sidan. Den sidan borrar jag och förser med "så många avstick jag behöver" och jämnar till så att det inte sticker in rörstumpar invändigt. Sen limmar jag på den andra sidan, och glömmer bort det helt.

Slangarna som ska anslutas dopper jag i varmt, nästan kokande vatten, och trycker på. Känns det som om de sitter dåligt tvingar jag en fjäder från en kulspetspenna (eller motsvarande) över slangens utsida.

För att det ska vara lämpligt att använda en fjäder bör skarven sitta gott och väl utom räckhåll för saltvandring och vattenstänk. Alternativet är att sätta skarven under vatten, och helt enkelt låtsas som om det regnar. Skulle slangen lossna stannar vattnet där det är. Jag föredrar dock att dra det ovan vatten.

Wrangs alternativ har ju fördelen att vara jäkligt enkelt att använda.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du sett denna kalkreaktor från ELOS

(Calcium Reactor Elos REA 120 Plus )

Den verkar ha så man kan suga från matarpumpen för reaktorn.

post-736-14468919399014_thumb.jpg

. At the head of this pump is a T-fitting is used to draw water from the aquarium, while the silicone tube connected directly to the upper body of the pump will push the water pressure inside the reactor.

http://www.danireef.com/2009/12/28/calcium-reactor-elos-rea-120-plus-the-complete-review/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...