Gå till innehåll

90 grader "roterande" pump


Eric lilja

Rekommenderade inlägg

hej.

hade en liten pump över så jag tog mig fri heten att exprementera lite.

tog en kupe fläckt från biltema.

tog de delarna som gör så att fläckten rör sig i 90 grader fram och tillbaka, hoppas niförstår vad jag menar.

monterade dit det på en pump. funkar fin fint.

har dock inte möjlighet att prova den någon längre tid i akvariet då jag ändast har ett 80L och inte så got om plats. men hoppas att denna tråd kan vara av intresse.

meningen med detta är att få en varierande cirkulation. :)

post-5009-14468919327023_thumb.jpg

post-5009-144689193271_thumb.jpg

post-5009-14468919327281_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,

kom till att tängka på att i fall det är ett vanligt vp-rör /el rör så är där råttgift i dom bara så du tängker på det..

tack för varningen, har inte tänkt att använda den i karet för den är lite stor, h,m,m jag använda ett sådant rör när jag hade mitt "stora" 540L och jag märkte inte av något gift då men kanske bara hade tur :)
hehe fasiken vad smart lösning =) och billig är den ju med vad kan en sån fläckt gå på? 100:-

aja bra jobbat alltid kul att se olika hemmabyggen. man kanske skulle byggt en själv blev lite sugen faktist =)

tack tack. fläckten kostar bara 79.90 å sedan en rör stump. kanske ska ta pvc i stället då. :)

ska se om jag får till en film.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kom till att tängka på att i fall det är ett vanligt vp-rör /el rör så är där råttgift i dom bara så du tängker på det..

Vanligt VP-rör är tillverkat av PVC och har inget tillsatt råttgift!

Det finns en variant av VP-rör som är halogenfria och innehåller mindre gifter än vanlig pvc, dom används bla på sjukhus och andra känsliga miljöer pga att dom avger inte lika mycket giftiga gaser vid en ev brand.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanligt VP-rör är tillverkat av PVC och har inget tillsatt råttgift!

Det finns en variant av VP-rör som är halogenfria och innehåller mindre gifter än vanlig pvc, dom används bla på sjukhus och andra känsliga miljöer pga att dom avger inte lika mycket giftiga gaser vid en ev brand.

MVH Danne

okej!

jag är inte själv elektriker så jag säger inte imot de var bara en elektriker på ett bygge som sa till mej /Vad du än gör ta inte vanliga vp-rör och ha i karet där finns råttgifft i dom..mer vet jag inte hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är elektriker och har drivit bygghandel :)

jag kan inte säga till 100% att du har fel, men det jag vet är att om du tillsätter ett gift (särskilt råttgift) så har du en hel "pärm" med varningsdokument som ska bifogas produkten. Så gift är inte tillsatt.

Däremot så innehåller ju PVC en del läbbiga ämnen (b.l.a bly) som kan frigöras på olika sätt, oftast genom uppvärmning.

Men VP-rör är riktigt vanligt i sötvattensburkar och där verkar det fungera ;)

MVH Danne

PS. Det är mycket snyggare med vanlig grå PVC som vi använder inom saltvatten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...